Er is een zeer zware ster (zeg 5000 zon massa ) die op het einde van haar levens weg is en veranderd in een zwartgat (hoe is even niet relevant) . Ik ga er nu van uit dat het dan een punt massa wordt ?? ( massa met 1 dimensie ?? deze begrijp ik niet i.v.m. de planck lengte)
Dit zwartegat heeft een eigen rotatie en een zwartschild horizon.
De massa die buiten de zwartschild horizon zal, waarschijnlijk, mee gaan draaien met het rotatie veld van het zwartegat en gaan versnellen door de ruimtetijd kromming van het zwartegat. De snelheid v van de massa zal oplopen tot relativistische snelheden, denk ik zo.
Nu wordt een beetje moeilijk voor mij op uit te drukken.
Nu staat er een waarnemer een 1000 diameters van het zwartegat te kijken naar het zwartegat en ziet de massa steeds langzamer gaan totdat het lijkt alsof ze stilstaat.
Een waarnemer binnen de zwartschild horizon ziet natuurlijk wel de massa bewegen.
Kun je nu zeggen dat de massa die net buiten de zwartschild horizon aanwezig is bij het zwartegat moet optellen zodat de radius van het zwartegat vergroot wordt ? lees de massa die net buiten de radius was valt nu binnen de radius.
Kun je nu zeggen dat hierdoor het zwartegat kan groeien ?