Yvan_be
Artikelen: 0

Re: Random chat voor ongenoegen en plezier uit onverwachte hoek

Proficiat!
De inspanning heeft resultaat opgeleverd: u bent er jaren mee bezig geweest om zover te komen.
Vergeet nooit dat u dat niet alleen voor elkaar gekregen hebt.
ArcherBarry
Moderator

soms, kom je een kans tegen en moet je deze echt niet laten schieten. wanneer krijg je anders een Europese Oehoe op je hand te zitten?

Barry met een Uil
Barry met een Uil 1128 keer bekeken
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
anusthesist

Ik mag mij voortaan ingenieur noemen! :D :D  :D
Naais!

ir. of ing. ?
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.
Yvan_be

Mooi beest. De oehoe.
Professor Puntje

ArcherBarry schreef: soms, kom je een kans tegen en moet je deze echt niet laten schieten. wanneer krijg je anders een Europese Oehoe op je hand te zitten?

AfbeeldingBarry met een Uil.jpg

Zo zie je pas goed hoe groot zo'n vogel is!
Yvan_be

Michel Uphoff schreef: [...]
En wat je nooit vergeten mag, al word je honderd,
Je wordt belazerd, je wordt bedonderd ;).
Daar zegt u zoiets!
Als ik prijzen van iets opzoek, ben ik altijd erg verwonderd over de enorme verschillen die je vindt... Dat firma x een veel hogere prijs rekent dan firma Y kan je geen oplichting noemen, maar je kijkt toch maar beter goed uit.
Voor een projectje waar ik mee bezig ben, ben ik op zoek naar een data-logger voor het opmeten van temperatuur en relatieve vochtigheidsgraad.
Het ding moet klein en handig zijn, liefst zonder externe sondes, het meetbereik moet zich situeren tussen 0°C -  50°C en tussen 0 - 100%RH.
Het moet onafhankelijk van het lichtnet kunnen werken, het meetinterval moet instelbaar zijn binnen ruime marges en het moet in staat zijn behoorlijk wat meetwaarden (enkele duizenden tot enkele tienduizenden) intern op te slaan. De hard- en software moet er zijn om de data vlot naar een PC te kunnen transfereren en verwerken.
Verder moet de meetnauwkeurigheid redelijk zijn (liefst +/- 3%) en de prijs doenbaar. Niet simpel.

Ik ben er nog mee bezig, maar momenteel is de favoriet de "Tinytag TV-4500" van Gemini Data Loggers Ltd, Sussex, UK.

In Duitsland kan ik het basistoestelletje kopen voor € 220, 15 BTW in
In Engeland kan ik het kopen voor £ 198 BTW in =  € 228, 48 BTW in
Dat ligt dus dicht bij elkaar.
Bij Mercateo kan ik het kopen voor ... € 340,01 BTW in.

Dat is dus een prijsverschil van maar liefst € 119,86! voor exact hetzelfde toestelletje! En ik ben nog niet eens begonnen aan het gedetailleerd onder de loep nemen van de cijfers achter de komma en de verzendingskosten!
Er zijn er heel veel, die dat netto niet op een dag verdienen! Natuurlijk kan je argumenteren dat de ene firma veel beter advies geeft, een goed functionerende klantendienst heeft, veel geld stopt in research, ... En dat dat allemaal moet betaald worden. Maar serieus: Mercateo? Hebben die dat allemaal? Dan kunnen ze het toch wel erg goed verbergen...
Yvan_be

Iedereen die het geluk heeft een baan te hebben en in een wat groter bedrijf te werken, ziet ze af en toe weleens komen: consultants.

Wel vaker gaat het om pas afgestudeerde TEW'ertjes, die vlot 12 en 14h per dag ploeteren aan een hongerloon, in de hoop ooit nog eens vennoot te worden in de kennistempel waarvoor ze zwoegen.

Je herkent ze onmiddellijk als ze in productiehallen en zo rondlopen. Ze passen niet in het plaatje. Te afgeborsteld, te zachte stem, te verlegen, te onhandig.

Doorgaans lopen ze een eerste keer rond, vergezeld van de afdelingsmanager/beheerder van paperclips, printerinkt en toiletpapier. Druk gesticulerende en van alles aanwijzend.

Daarna gaan ze alleen aan de slag met rolmeter en chronometer. Af en toe kijken ze bedenkelijk en krabben ze eens in hun haar.
Niemand op de werkvloer ziet hen graag komen, maar al bij al worden ze nog betrekkelijk vriendelijk bejegend:"het zijn jonge gasten hè. En ze moeten nu eenmaal ook doen wat hen opgedragen is.".

Na een week of zo rolt er ergens een lijvig rapport uit een printer. Het concludeert dat de jaarwinst met 0,1% kan verhoogd worden als in Blok D, Afdeling 4, sectie 7, subsectie  A, werkpost 3 de kartonnen dozen op een andere manier gestapeld worden.

Waarvoor wel een machine nodig is, met een kostprijs ten belope van 5% van de jaarwinst. Na wat reken- en boekhoudkundige hocuc pocus wordt de terugverdientijd geschat op "0,93 jaar". "Goed idee" denkt de manager: "weer 20% van mijn bonus binnen".
Wel vaker, om niet te zeggen dikwijls, blijkt de zaak toch minder goed doordacht dan aanvankelijk aangenomen. Er wordt verder zedig over gezwegen en de peperdure machine verdwijnt naar een afgelegen hoekje. Voor een € 4 000 à € 8 000 en meer per dag kan je nu ook weer niet àlles verwachten.

Door het zware investeringsprogramma en de kwakkelende markt is er natuurlijk geen ruimte voor iets voor het uitvoerend personeel. De Belgische loonkost is nu al "de hoogste van gans de wereld" en "is aan de slag kunnen blijven al niet pure luxe?". "Kijk eens hoeveel er aan den dop staan!".

Veel van die consultantjes houden het geen jaar vol. Ze vertrekken en gaan iets zinnigs doen: een hondenuitlaatdienst beginnen. Een baan als taxichauffeur of trambestuurder. Eentje die ik ken is een erg goede meubelmaker geworden. Een andere verpleger. Een derde baat een erg populaire bruine kroeg uit.

Anderen gaan bij een bank werken of worden boekhouder. Een enkeling met een goede neus voor "de markt" wordt zelfstandig consultant, hopend op weer een paniekerige hype zoals de "millenium-bug" van weleer.

Sommigen vinden een baan in een groot multinationaal bedrijf. Als intern consultant. Met wat geluk kunnen ze de wereld rondreizen om over gans de wereld de zoete vruchten van het "scientific management" en de managerswaan te gaan implementeren, auditeren, accrediteren.

Werk genoeg: Six Sigma, Lean Manufacturing, Kwaliteitsborging, LOTO, EHS, LMRA, koken en gezonde voeding, "bedachtzaam leiderschap in een woelige wereld"...
Kortom al die dingen die geldstromen op gang brengen die altijd toevallig daar terecht komen waar de belastingtarieven het voordeligst zijn.
Hoe die dan weten waar de centen heen moeten? ... Daar hebben ze consultants voor, toch?
Professor Puntje

@ Yvan_be

Dergelijke lieden hebben de arbeidsvreugde van menige arbeider al verpest. Wie is er nog gemotiveerd om goed werk te leveren, wanneer je chef zich liever laat voorlichten door consultants die niets van je product of vak afweten maar op basis van Six Sigma, Lean Manufacturing, Kwaliteitsborging, etc. wel mogen uitmaken hoe jij je werk voortaan moet doen?
Yvan_be

Vertel mij wat...
Marko

Tja, wie zijn arbeidsvreugde moet halen uit lanterfanten en broddelwerk leveren zal inderdaad niet blij zijn als iemand met een neutrale en frisse blik laat zien hoe het efficiënter en beter kan op de werkvloer.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
ArcherBarry
Moderator

voor alle 2 de kanten is wat te zeggen.

In het algemeen geld wel: verandering brengt weerstand
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
gast031

Ken bedrijven waarbij dit miljoenen heeft gekost en de positieve effecten die het zou geven zijn nooit opgetreden, daarbij komt ook nog eens dat men niet terug kan omdat dit ook weer miljoenen zou kosten. Dit is al meer dan zes jaar zo en men zit er nog steeds mee in de maag. 
Yvan_be

Ik ben een groot voorstander van "iemand met een neutrale en frisse blik", vooral als dat ook gepaard gaat met enige daadwerkelijke kennis van zaken. Jammer dat die combinatie blijkbaar nogal zeldzaam is, waardoor "efficiënter en beter kan op de werkvloer" :)  wel vaker een illusie blijkt.
Dan is het wel een beetje goedkoop om te suggereren dat het de lanterfanters en broddelaars zijn die de zaken verkeerd zien. 

Ik vind zo'n situaties altijd erg interessant om te volgen. Die consultantjes missen eigenlijk het boeiendste deel: eerst zijn er de gebruikelijke problemen rond implementatie. Daarna, als blijkt dat niet aan de verwachtingen voldaan wordt, is er een periode van ontkenning, gevolgd door een langgerekt rondje doorschuiven van de zwarte piet. Uiteindelijk verdwijnt de machine uit het zicht en wordt de zaak doodgezwegen.
Vaak is het fiasco perfect voorspelbaar, maar de mening van die, die het kunnen weten wordt doorgaans niet gevraagd. En na zo een paar rampjes moet er ook niks meer gevraagd worden. Dan is het antwoord: "ik ben arbeider. Consultancy, dat zijn andere tarieven!". 
Marko

Yvan_be schreef: Ik ben een groot voorstander van "iemand met een neutrale en frisse blik", vooral als dat ook gepaard gaat met enige daadwerkelijke kennis van zaken. Jammer dat die combinatie blijkbaar nogal zeldzaam is, waardoor "efficiënter en beter kan op de werkvloer" :)  wel vaker een illusie blijkt.
Dan is het wel een beetje goedkoop om te suggereren dat het de lanterfanters en broddelaars zijn die de zaken verkeerd zien. 

Zo vind ik het goedkoop om mensen met een afgeronde universitaire opleiding "TEW'ertjes" en "consultantjes" te noemen die "niets zinnigs" doen, en managers als mensen die enkel oog hebben voor hun bonus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Yvan_be

Ik twijfel er niet aan dat mensen die een universitaire opleiding achter de rug hebben competent zijn. Binnen hun vakgebied! Het zou er nog aan mankeren: in België is het onderwijs zowat de grootste werkgever en daar betaal ik graag veel belastingen voor. Maar dan verwacht ik wel resultaat.

Binnen hun vakgebied! Hoeveel tijd wordt in een universitaire opleiding toegepaste economie uitgetrokken voor de talloze technische vraagstukken die in een industriële omgeving dagelijkse kost zijn? Moet ik veronderstellen dat elke afgestudeerde TEW'er expert is in snaar-aandrijvingen, tandwieloverbrengingen, gelijkstroommachines en -sturingen, toegepaste sterkstroomelectronica, pneumatica en hydraulica, ergonomie en risico-analyse? Ik dacht het niet.

En dan heb ik het nog niet eens over de schijnbaar nogal vreemde aanwervingspolitiek van die consultancy-firma's. Elke hond met een hoed op is blijkbaar welkom, zolang die maar een universitair diploma kan voorleggen. Welk precies lijkt eerder onbelangrijk.

Een consultant die wat processen in de chemie tegen het licht moest houden, die vertelt dat ze altijd al erg zwak geweest in in wetenschappen en afgestudeerd is in geschiedenis? Het bestaat. En zo heb ik nog wel wat sprekende voorbeelden.

Toen ik een pas afgestudeerd chemistje, consultant en toen bezig met consultancy in de industriële chemie vroeg of ze niet liever ergens aan een universiteit zou meedraaien in een onderzoeksproject rond mogelijk met Alzheimer geassocieerde eiwitten, begon het arme kind bijna te huilen. Ja, maar er was nu eenmaal de kost van zelfstandig wonen, haar droom was dit niet, maar...

Een praktijkvoorbeeld: om een productieproces met een groot aandeel manueel werk te "stroomlijnen", werd een consultant ingeschakeld. Na lang observeren, meten en nadenken, kwam die tot de conclusie dat bij een stap in het productieproces het aandeel manueel werk kon gereduceerd worden tot 5% in tijd vergeleken met de oorspronkelijke waarde. Daarvoor was wel een machine nodig. De machine kwam er, een peperduur prototype.

Al gauw bleek dat het aandeel van het manueel werk niet gereduceerd was tot 5% in tijd, maar integendeel gestegen was tot 160%...

Aanvankelijk werd het foutje genegeerd.

Toen het niet langer kon genegeerd worden, werd het fiasco toegeschreven aan moedwillige arbeiders, die de zaak bewust zouden gesaboteerd hebben.

Toen dat niet houdbaar bleek en de vakbondsafgevaardigden fel protesteerden tegen "al jullie onozele zever" werd een andere stok gezocht.

Er ontspon zich een dispuut tussen de manager van de paperclips en die van de schroevendraaiers.

De ene verweet de andere dat hij moedwillig het ontwerp van de machine ondergespecifieerd had. De andere verweet de ene dat dat niet zo was, integendeel: dat hij de specificaties bijgesteld had omdat het anders een fiasco zou geworden zijn.

Na enige tijd waren beiden het erover eens dat de firma die het prototype gebouwd had in de fout gegaan was.

Die waren het daar niet mee eens en vroegen tegelijk ook wanneer de facturen eindelijk eens zouden betaald worden.

Op den duur rolden zowat al die heren en dames vechtend over de grond, tot leedvermaak voor al die "laaggeschoolde" arbeiders.

Uiteindelijk zal het wel de fout geweest zijn van de poetsvrouw. Die zal dan naar huis gegaan zijn, haar kerel een maand seks ontzegd hebben, onderwijl de hond wat schoppen gevend.

De machine verdween en de woelige geschiedenis ervan leeft enkel voort in de smeuïge anecdotes die de arbeiders erover vertellen.

Het  management is het al lang vergeten en die consultant ongetwijfeld ook: die zijn druk bezig, op zoek naar de volgende "golden opportunity", die, zoals zo vaak, een zak str*nt zal blijken...

En wat voor het overige managers betreft: je hebt ze in soorten. In hoofde van sommigen is de jaarlijkse bonus al een brug te ver. Die vinden de komende kwartaalafsluiting al moeilijk genoeg. Andere dan weer hebben een visie op de lange termijn. Dat is niet zo goed voor hun carrière-vooruitzichten.

Terug naar “Sciencetalk café”