Mogelijk is dit niet de juiste plek om de vraag te stellen. Het is namelijk geen huiswerk, maar het is ook niet echt een wetenschappelijke vraag. Omdat het om werk aan een huis gaat, toch maar hier de vraag:
Ik heb een kelder die van binnenuit geisoleerd moet worden. Dat gebeurt dmv een voorzetwand waarbij er tussen de keldermuur en de wand een spouw ontstaat. Die spouw moet geventileerd worden om evt condens of vochtdoorslag af te voeren.
In een normale buitenmuur gaat dat door onder- en bovenin de muur een paar stootvoegen open te laten zodat er lucht door kan stromen. Bij een keldermuur kan ik echter alleen bovenin de muur gaten maken.
Als ik bovenin de muur een paar openingen maak en op de helft van de openingen een buis aansluit die naar de onderkant van de spouw loopt, zal er dan luchtcirculatie in de spouw ontstaan of niet? Mijn idee was dat bij een lage buitentemperatuur de koude lucht door de buis naar de bodem zakt, daar door de kelderwand die altijd 10 graden is opwarmt, naar boven stijgt en via de openingen zonder buis naar buiten verdwijnt. Klopt die redenering? (door de opening zonder buis kan tenslotte ook koude lucht naar binnen komen die zal zakken, komt er dan ooit wel circulatie cq. buitenlucht bij de vloer?).
En als de buitentemperatuur 25 graden wordt, is er dan ook luchtcirculatie of blijft de lucht dan stilstaan doordat de warme lucht buiten niet naar beneden wil zakken en dus niet door de openingen in de buitenmuur zal gaan?
m.vr.gr. Ronald