wat is het 'zwaartepunt' eigenlijk?
Ik ben onlangs bezig geweest met een analyse van Newtons bolschilstelling, en dan loop ik tegen een communicatieprobleem aan. Het gaat dan over het punt waar je alle massa van een object samengebald mag denken als puntmassa. Ik noem dit punt even 'gravitatie-middelpunt' of 'gravitatiemidden'. Dit punt is belangrijk in de mechanica, want als je dit punt vindt, dan kan je gravitatiekracht vanuit- en/of op dit object als vector in dit 'gravitatie-middelpunt' laten aangrijpen. Newton veronderstelt dat het gravitatiemiddelpunt van een homogene bol samenvalt met het wiskundige midden van die bol.
Ik zelf vermoed eigenlijk anders, ik vermoed dat het gravitatiemidden van de meeste objecten niet samenvalt met het wiskundige midden van dat object. Maar beide begrippen 'gravitatiemidden' en 'wiskundig midden' worden vaak aangeduid met het woord 'zwaartepunt'. En dat levert veel verwarring. Ik wil de verwarring omtrent deze term graag uit de wereld hebben, vandaar dit topic.
Een korte toelichting op het probleem: op de middelbare school leren we allemaal zwaartepuntsbepalingen doen voor voorwerpen hier op aarde. Hierbij wordt verondersteld dat vlakbij het aardoppervlak bij benadering een homogeen gravitatieveld heerst. Dat wil zeggen een gravitatieveld dat overal dezelfde richting heeft en overal even groot is.
Locaal op aarde kan je dit bij benadering goed veronderstellen. Maar over grote afstanden in de ruimte geldt dit zeker niet. De richtingen van het gravitatieveld zijn niet overal parallel, maar eerder radiaal naar een middelpunt. De grootte van het gravitatieveld is niet overal gelijk, maar neemt eerder bij benadering kwadratisch af met de afstand.
Het wiskundig midden van een ruimtelijk voorwerp kun je heel goed definiëren. Dat is het punt van een voorwerp waarbij vanuit elke richting gezien zich altijd evenveel volume van dit voorwerp vóór het middelpunt bevindt als volume áchter dit mddelpunt.
Het gravitatiemidden van een voorwerp is veel moeilijker te bepalen, het is misschien niet eens een gefixeerd punt. Zo heb ik een gravitatie-analyse gemaakt van puntmassa buiten een kegel. Voor een puntmassa boven de top van de kegel ligt het gravitatiemiddelpunt van de kegel halverwege de hoogte van de kegel. Het wiskundige midden van de kegel ligt echter op 3/4de van de hoogte onder de top. Ze vallen hier dus zeker niet samen. Dus hoewel precies de helft van alle atomen in de kegel vóór het wiskundige midden t.o.v. de puntmassa boven de top, ligt het gravitatiemidden dichterbij, omdat dichtbijgelegen atomen in de kegel een veel grotere aantrekkingskracht hebben tot de tespuntmassa, dan de atomen die verder weg liggen dan het wiskundig midden van de kegel.
Ik wil hier verder niet al te diep ingaan op zwaartekrachtstheorieën. Maar slechts kijken of we tot een heldere afspraak kunnen komen over de te gebruiken terminologie voor deze punten.
Het betreft de begrippen: zwaartepunt - (wiskundig) middelpunt - gravitatiemidden