davy__ schreef:Altijd een dag rusten?
Dan zijn er toch veel mensen die verkeerd fitnessen...
Al die gespierde mannen zie je iedere dag in de fitness. En volgens mij doen ze toch altijd dezelfde oefeningen.
Of kan je na een tijdje als je al wat opgebouwd hebt wel 2 dagen na elkaar gaan.
Als ik ben gaan fitnessen voel ik mij de dag erna nooit stijf. Wil dat zeggen dat ik te lichte gewichten gebruikt heb of is dat normaal. Ik heb altijd het gevoel dat het weinig of geen nut gehad heeft als ik niks voel erna
Er zijn inderdaad een heleboel mensen die verkeerd fitnessen. Mensen die weten waar ze mee bezig zijn zullen echter niet 1 spiergroep meerdere dagen achter elkaar belasten. Het is in principe geen probleem om twee dagen achter elkaar bijvoorbeeld je biceps te trainen, maar het zal je niet of zelfs minder resultaat geven dan dat je die tweede dag gewoon had gerust. Je word namelijk pas sterker en gespierder wanneer je spieren hersteld zijn, met trainen maak je ze kapot zodat je lichaam ze sterker terug zal bouwen. Meestal duurt het ongeveer 48-72 uur voor de spiergroep die je getraind hebt hersteld is. Bij atleten kan het minder lang duren, omdat hun lichaam eraan gewend is, maar je lichaam moet langer herstellen van het trainen met gewichten als bijvoorbeeld van wielrennen of andere cardio activiteiten. Een dag rusten is echt minimaal, beter doe je elke dag een andere spiergroep en het weekend vrij oid, zo hebben je spieren een flinke tijd om te herstellen en overbelast je je lichaam niet en worden je spieren groter.
Als je geen spierpijn hebt maakt dat niet veel uit, maar als je echt niks voelt zelfs als je de spiergroep die je hebt getraind aanspant dan heb je waarschijnlijk te licht getraind. De enige manier om gespierd te worden is door door te zetten wanneer het zwaar word, zodat je lichaam een reden heeft om sterker te worden. Je kan wel 100 keer een gewicht optillen met steeds 5 minuten pauze tot je 1x dat ding optilt, maar dat heeft echt helemaal geen nut, want je lichaam kan dat makkelijk volhouden. 10x achter elkaar dat ding optillen heeft dan veel meer nut.
Mario schreef:Als ik ben gaan fitnessen voel ik mij de dag erna nooit stijf. Wil dat zeggen dat ik te lichte gewichten gebruikt heb
Ja
nee, of toch niet per se, het kan ook zijn dat je te zware gewichten hebt gebruikt, zodat je niet genoeg herhalingen hebt kunnen doen, veel herhalen met relatief niet te zware gewichten is een techniek om meer efficient kracht te ontwikkelen(hier zul je heel stijf van worden, en is mentaal ook het uitputtendste tijdens het fitnessen, in hoeverre fitness mentaal uitputtend kan zijn uiteraard
), met relatief zware gewichten is een techniek om meer volume te produceren
Wat je zegt over die te zware gewichten waardoor je niet genoeg herhalingen kunt doen is best onlogisch, dan zou het echt zijn maximum moeten zijn waarop ie het maar 1 of 2 keer kan herhalen. Anders zou je kunnen trainen tot falen en ookal doe je maar 4 herhalingen, als je 'm de 5e keer echt niet meer op kan tillen heb je een goede set gedaan, je hebt dan namelijk getraind tot spierfalen (wat het leger soldaten ook vaak laat doen). Korte sets (4-6 herhalingen) met veel gewicht zorgen idd voornamelijk voor meer spiergroei als voor meer kracht, dat ligt aan de organellen in je spiercellen die dan beter getraind worden tov sets met veel herhalingen. Die organellen nemen veel ruimte in, maar zijn dus eigenlijk helemaal niet echt nuttig. Ik zou altijd proberen 8-10 herhalingen in een set te doen. Persoonlijk doe ik nu 25 herhalingen met 8kg omdat ik spierpijn in mijn onderrug krijg als ik veel meer gewicht gebruik en dan kan ik mijn routine niet afmaken.
alhoewel je als je pas bent begonnen met fitnessen zou je met lichte gewichten moeten trainen en niet te vaak herhalen, zodat je de eerste drie maanden als voorbereiding je hechtingen kunt versterken (geen zorgen, je spieren zullen ook al getraind worden)
Onzin, dat is helemaal niet nodig. Je moet gewoon trainen tot je je spieren moe voelt worden. Als je net begint kan je niet eens zoveel tillen dat het echt ernstige belasting op je pezen en gewrichten uit kan voeren. Je moet gewoon steeds als je merkt dat het makkelijker word om een bepaald gewicht te tillen dat gewicht zwaarder maken, zodat je lichaam een reden blijft hebben om sterker te worden. Sowieso kunnen je pezen niet eens, of nauwelijks, sterker worden, ze zijn immers al erg sterk, dus het is niet eens echt nodig.
Miel schreef:Pas op met krachttraining. Er zijn zo veel jongens (en meisjes trouwens ook), die door hun dromen, chronische spierblessures hebben opgelopen.
Fitness is helemaal niet zo gezond als men denkt, vooral als je echt intensief traint met hoge gewichten. Het is erg belastend voor je spieren en op den duur zullen ze sneller aftakelen dan iemand die minder intensief of meer cardio training doet. Daarnaast moet je als jongeman extra oppassen, want je lichaam ontwikkelt zich tot ongeveer je 30e jaar. Zo'n intensieve fitnesstraining kan soms slecht uitpakken op je lichaamsontwikkeling.
Verder is het ook misschien handig om te weten dat fitness mensen, die stoppen met trainen, hun postuur kwijt raken en behoorlijk dik kunnen worden. Je zei zelf al dat vet omgezet wordt in spier, maar zo kan ook spier weer omgezet worden in vet wanneer je ze onvoldoende traint
Maar goed, de keuze is natuurlijk aan jou. Zoals al gezegd is, eiwitten zijn erg belangrijk voor een goede verzorging van je spieren.
Dit is echt onzin.. Chronische spierblessures? Zoiets bestaat niet eens, dan hebben ze een blessure aan hun pezen of peesaanhechtingen of iets dergelijks, je spieren kunnen zo goed als altijd herstellen zolang ze genoeg rust krijgen (spieren van mensen met bijvoorbeeld verbrijzelde armen kunnen ook gewoon weer helemaal functioneel worden, wanneer ze met fysiotherapie weer opgebouwt worden. Het probleem ligt alleen in de pezen en botten die wel goed moeten werken zodat je de spieren kan trainen).
Dat je spieren sneller aftakelen door krachttraining tov cardio slaat ook totaal nergens op. Van cardio worden je spieren juist kleiner (en efficienter), ze worden alleen vele malen beter doorbloed, zodat de spieren beter van zuurstof voorzien kunnen worden. Maar dat je spieren sneller aftakelen van krachttraining...hoe kom je daar nou weer bij?
Je lichaam is tegen je 21 wel grotendeels ontwikkeld hoor, bij sommige duurt het misschien 1 of 2 jaar langer. Krachttraining kan alleen slecht op je ontwikkeling uitpakken wanneer je niet weet wat je doet en totaal niet naar je lichaam luistert. Krachttraing is zelfs bewezen om de veroudering van je lichaam tegen te gaan, niet alleen qua uiterlijk, maar ook qua innerlijke organen.
Vetten kunnen niet omgezet worden in spieren, alleen eiwitten kunnen omgezet worden in spieren. Je hebt wel een klein beetje aan vetten nodig om je spieren goed te laten werken, maar zolang je niet graatmager hebt heb je ook nog wel wat reserves dus hoef je niet extra vet te gaan eten ofzo. Dat mensen die ophouden met fitnessen hun "postuur verliezen" is ook nogal logisch, maar als die mensen nooit hadden gefitnesst zaten ze altijd met dat dikke/ongespierde lichaam opgescheept. Beter om iets te hebben gehad en te verliezen dan het nooit te hebben gehad. Bovendien kan je sneller spieren opbouwen als je ooit gespierd bent geweest, "Muscle Memory" heet dat. Je spieren worden ook niet omgezet in vet, maar ze kunnen wel gebruikt worden voor energie inderdaad, wanneer je ze nooit gebruikt heeft je lichaam ze immers niet meer nodig. Dan sla je dus ook meer vet op, omdat je ook energie krijgt van je afgebroken spieren, maar dat is helemaal niet veel trouwens. Dat je snel dik word als je ophoud met fitnessen ligt er vooraal aan dat je lichaam ingesteld is op het efficient gebruiken van alle calorieen die je binnenkrijgt, maar ze dan opeens niet meer kan verbranden, ze moeten ergens blijven, dus sla je ze op als vet. Als je op wilt houden met trainen is het dus slimmer om het langzaam af te bouwen en je dieet ook aan te passen. Wat nog slimmer is is om gewoon je hele leven te blijven trainen.