Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
gast017
Artikelen: 0

rijbewerkingen en eigenwaarden van matrices

Beste

Tijdens het maken van een oefening kwam ik een merkwaardig probleem tegen. Om de zoektocht naar de lambda's, dus de eigenwaarden van de matrix te vergemakkelijken, had ik eerst deze matrix 
Screen Shot 2016-11-04 at 15
Screen Shot 2016-11-04 at 15 555 keer bekeken

vereenvoudigd tot een matrix waarbij de derde rij een nulrij was want de eerste en derde rij zijn identiek. Toen trok ik van de diagonaal de lambda's af en berekende ik de lambda's. Toen bleken de lambda's andere waarden te hebben dan wanneer ik deze matrix niet had vereenvoudigd voordat ik de lambda's ervan aftrok.

Hoe komt dit? De vereenvoudigde en de niet-vereenvoudigde matrix zijn toch hetzelfde, dit zou toch dezelfde waarden in lambda's moeten geven?

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet
Daria Tolstykh
TD

Re: rijbewerkingen en eigenwaarden van matrices

De vereenvoudigde en de niet-vereenvoudigde matrix zijn toch hetzelfde, dit zou toch dezelfde waarden in lambda's moeten geven?

Nee hoor, die matrices zijn (uiteraard) niet hetzelfde... Het is niet omdat rijoperaties sommige eigenschappen niet beïnvloeden, dat ze geen enkele eigenschap beïnvloeden. Rijequivalente matrices hebben niet noodzakelijk dezelfde eigenwaarden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
gast017

TD schreef:  
Nee hoor, die matrices zijn (uiteraard) niet hetzelfde... Het is niet omdat rijoperaties sommige eigenschappen niet beïnvloeden, dat ze geen enkele eigenschap beïnvloeden. Rijequivalente matrices hebben niet noodzakelijk dezelfde eigenwaarden.
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ging er inderdaad foutief van uit dat deze matrices hetzelfde waren :).
TD

Ze zijn dan rijequivalent maar dat is dus niet hetzelfde als hetzelfde  :).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)
gast017

TD schreef: Ze zijn dan rijequivalent maar dat is dus niet hetzelfde als hetzelfde  :).
Inderdaad! Bedankt, door jouw hulp knal ik dat examen zeker in januari! :)

Terug naar “Wiskunde”