Muylaert Lars schreef:
hoe moet ik een bodem onderzoek doen
[...]
en het ontleden van insecten oa ook bekijken onder een microscoop van de insecten
enzo voort groetjes lars
Het hang ervan af wat je bedoelt, Lars: fysisch? Chemisch? Biologisch?
Voor alle geldt dat werkelijk relevant onderzoek voor particulieren zo goed als onmogelijk is. Het veronderstelt immers een labo'tje waarin minimaal een basisuitrusting voorhanden is.
Dat is allemaal wel te krijgen, maar niet gratis. Voor bijvoorbeeld een tweedehandse, goed regelbare, verwarmingsplaat/magnetische roerder van een degelijk merk zoals IKA betaal je al snel € 200... Ik heb het dan nog niet gehad over geijkte maatkolven, een analytische balans, een degelijke pH-meter, chemicaliën, enz...
Wat je zelf wel kan doen, is bijvoorbeeld een kwadraat (een oppervlakte van exact 1 m²) afbakenen in de tuin en dat op regelmatige tijdstippen onderzoeken: wat leeft erop/erin, hoe evolueert het in de tijd, enz...
Of je kan twee kwadraten afbakenen en ze met elkaar vergelijken. Daar ben ik mee bezig in mijn zanderige, schrale tuin. Het ene kwadraat blijft ongemoeid, het andere krijgt regelmatig een compostgift. Wat is het effect?
Wat je ook kan doen is meewerken aan de acties zoals van Natuurpunt Vlaanderen. Afgelopen weekend was er het jaarlijkse vlinderweekend. Aan particulieren werd gevraagd gedurende een half uur de in de tuin voorkomende vlinders te turven en de resultaten te melden. Op die manier poogt men verantwoorde schattingen te maken m.b.t. de (nog) aanwezige populaties. Zo doen ze wel meer acties, zie
hier.
En ze zijn niet de enigen: de Antwerpse universiteit vroeg in 2014 de medewerking van de bevolking voor het 'airbezen-project' (voor die die het niet weten: min of meer onomatopeische/fonetische weergave van 'aardbeien' in het Aaaantwaaaarps). Aan bewoners van de binnenstad werd gevraagd in open lucht aardbeienplantjes te kweken. De planten werden daarna ingezameld en geanalyseerd om zo tot schattingen i.v.m. de fijnstofbelasting van de lucht in de binnenstad te komen. Zie
hier.
En zo zijn er wel meer projecten, waaraan de 'citizen scientists' hun medewerking kunnen verlenen -en een aanzienlijke bijdrage kunnen leveren!-, zonder dat ze daarom een scanning-electronenmicroscoop in de keuken moeten hebben...