Master Yoda schreef:
Bedankt voor informatieve reacties! Met client side bedoelen jullie front end neem ik aan en server side meer als back end? Ik heb verder gekeken naar wat de werkgevers zoeken, want stel dat mijn eigen project faalt, dan wil ik natuurlijk wel een back-up. Ik ben nu meer geïnteresseerd in Front end development en 9/10 vacatures vragen naar HTML, CSS en JS.
Om een website te kunnen beheren zeggen jullie dat er ook back end kennis vereist is. Hoe essentieel is dat?
Client side is de browser, server side is de server (maar dat had je vast al geraden.
)
Frontend en backend is een andere onderverdeling. Client/server side wil alleen iets zeggen over
waar hetgeen wat je gemaakt hebt, wordt uitgevoerd. Dat kan de server of de client zijn. Frontend/backend is eigenlijk meer een onderscheid tussen hetgeen je wel (front) en niet (back)end ziet. Backend gaat vaak over interactie met de database, performance en beveiliging. Frontend gaat meer richting user interface en vormgeving. Frontend developers kunnen vaak simpelweg een call doen naar de backend met code als
Code: Selecteer alles
if ($backend->login($username, $password) == FALSE) {
show_error('Ongeldige gebruikersnaam of wachtwoord');
} else {
redirect('my_account');
}
De backend kijkt dan of de gebruiker valide is, of er geen misbruik plaatsvindt, etc. en geeft het resultaat daarvan terug.
(merk op: dit is een heel grove indeling en zeker niet in beton gegoten)
Xenion schreef:
Maar eerlijk waarom zou je nog PHP gebruiken terwijl je vandaag de dag zoveel andere opties hebt?
Je hebt JSP pagina's met in de backend Java gebruiken, of ASP.NET met eender welke .NET taal in de backend, of Python in een framework zoals Flask of Django.
Nu om eerlijk te zijn heb ik zelf nooit PHP gebruikt dus ik wil er niks slecht over zeggen. Ik heb zelf kleine webprojecten gemaakt in Java/JSP en Python/Django en vind het gewoon super dat dat zo vlot gaat.
Beide argumenten gaan natuurlijk ook op voor elke andere willekeurige taal. Waarom zou je vandaag de dag nog JSP gebruiken als je zoveel andere opties hebt?
PHP is lang het zwarte schaap in de familie van programmeertalen geweest, maar dat is sinds PHP 5.4+ zeker niet meer het geval. Met de komst van PHP 7 vorig jaar is performance ook enorm toegenomen. Met een modern framework als Laravel of gewoon Symfony of CodeIgniter heb je binnen no-time een goede setup te pakken. Iets wat overigens zeer zeker niet uniek is aan PHP.