jm.dijkstra
Artikelen: 0

Maststrijk inrichting motorboot

Hallo,

Op mijn motorboot heb ik een maststrijk inrichting die werkt d.m.v. een elektrische actuator. De mast wordt als het ware omhoog geduwd en naar beneden getrokken. De actuator is min of  meer parallel aan de mast geinstalleerd. Nu wil ik een ander type bestellen en moet de duwkracht opgeven. Het opduwen vanuit bijna horizontale stand vergt de meeste energie daarna gaat het gemakkelijker. Ik ben te lang uit te materie om dit te berekenen en vroeg me af of iemand van dit forum mij verder kan helpen.
In bijlage een file met gegevens van de situatie.

Bij voorbaat dank,

J.M. Dijkstra

mastDana
(165.48 KiB) 389 keer gedownload
Maststrijkinr
(184.87 KiB) 348 keer gedownload
Michel Uphoff
Moderator

Re: Maststrijk inrichting motorboot

Ben al een heel lange tijd uit zulke berekeningen, maar ik zou denken:

Een gelijkmatige belasting van 40 kg over 2,5 meter lengte mag je vervangen door 40 kg verticale puntbelasting op 1,25 meter
Dat vereist op 88 cm 1,25/0,88*40 = 56,8 kg verticaal.
We hebben een hefboom van 80 cm (verticaal) die op 880 cm (horizontaal) 56,8 kg weg moet drukken, dus 880/80 * 56,8 kg = 625 kg, ruim 6100N.
En dan is er nog wat meer nodig vanwege wrijving en marge.

Als een ander dit kan bevestigen (of niet), graag want ik ben er niet zeker van.
xansid

Ik snap niet zo goed waar de 88cm vandaan komt, maar de maten in beide plaatjes zijn ook verschillend...

De aanpak is zo:
Het moment dat de motor geeft is gelijk aan:

afstand_aangrijppunt_tot_draaipunt (m) * motor_kracht (N)

Dit product moet groter zijn dan het moment dat de mast uitoefend om het draaipunt, bij benadering:

afstand_draaipunt_tot_middenmast (m) * massa_mast (kg) * 9.8

Dit is zonder rekening te houden met wrijving, de zijstagen en de ongelijke verdeling van het gewicht van de mast.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu
Michel Uphoff
Moderator

waar de 88cm vandaan komt

Geen idee.. moet dus een foutje van mij zijn, de uitkomst die ik krijg blijft wel hetzelfde. 

Hieronder een principeschetsje en de maten die ik uit de tekeningen haalde:

Image2
Image2 1978 keer bekeken

a is een scharnierpunt. De 40 kg bij c mag m.i. vervangen worden door een massa bij b van (125/67)*40 = 74,6 kg. De belasting met het vraagteken moet het geheel in evenwicht houden en zou dan m.i. (67/8)  * 74,6 = 625 kg zijn.

Of, eenvoudiger, (125/8)*40=625

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”