Er ontbreekt een belangrijk gegeven, we kennen de aard van de botsing niet.
Bij een volkomen inelastische botsing zullen beide massa's inderdaad als een massa verder gaan, en tevens wordt er flink wat kinetische energie omgezet in warmte tijdens de botsing. Bij een volkomen elastische botsing gaat er geen kinetische energie verloren en zal de auto het blok lanceren, de auto verliest hierdoor snelheid maar blijft met lagere eenparige snelheid doorrollen (want geen weerstand), het blok zal door de wrijving afremmen en stil komen te liggen, waarna de auto het blok weer raakt, weer verliest de auto snelheid, weer wordt het blok gelanceerd et cetera. In de praktijk ligt iedere botsing tussen deze twee uitersten in.
Gaan we uit van een volkomen inelastische botsing, dan geldt nog steeds behoud van impuls: (2500 kg * 8,333 m/s)/2830 kg = 7,361 m/s. Dat is de gemeenschappelijke snelheid van auto en blok met een gemeenschappelijke massa van 2830 kg.
De wrijvingkracht geldt alleen voor het blok en is 330 kg * 0,45 * 9,81m/s
2= 1456 kgm/s
2 (Newton)
De vertraging is dus a=f/m (1456 kgm/s
2 / 2830 kg) = 0,5145 m/s
2
ΔV = 7,361 m/s, en we veronderstellen een constant blijvende vertraging van 0,5145 m/s
2, zodat de duur tot stilstand (7,361 m/s / 0,5145 m/s
2) = 14,3s is. De afgelegde weg s is dan (een van de snelheden is 0 dus s=0,5at
2) 0,5 * 0,5145 m/s
2 * 204,64 s
2 =
52,64 m.
Energetisch ziet het er bij een volkomen inelastische botsing als volgt uit:
E
k (0.5 mv
2) = 0,5 * 2500kg * 69,44 m
2/s
2 = 86.799 kgm
2/s
2 (Joule) voor de botsing. Alle E
k zit in de auto direct voor de botsing.
Na de botsing is dit nog 0,5 * 2830 * 54,18 = 76.671 J. De E
k van auto én blok direct na de botsing.
Er is dus ongeveer 10 kJ omgezet in warmte bij de botsing.
Gaan we uit van een volkomen elastische botsing, dan behouden we die 86.799 J aan kinetische energie.
W=f.s en f blijft 1456N, dus is s dan 86.799 kgm
2/s
2/ 1456 kgm/s
2 =
59,61 m.
We kunnen w=f.s ook gebruiken bij de kinetische energie die na de inelastische botsing overschiet om de remweg te bepalen: 76.671 kgm
2/s
2/ 1456 kgm/s
2 = 52,64 m. Inderdaad hetzelfde resultaat.
Indien de auto geen rol en luchtweerstand kent (niet realistisch) en de wrijving tussen blok en weg constant blijft ligt de remweg, afhankelijk van de aard van de botsing, dus tussen 52,64 en 59,61 meter in.
Of de wrijving tussen het blok en de weg constant blijft is nog maar de vraag. Als de auto gedeeltelijk op het blok schiet en dus met een deel van zijn gewicht op het blok drukt, schiet de wrijvingskracht omhoog en wordt de remweg veel korter. Mogelijk is de gekozen wrijvingscoëfficiënt ook aan de lage kant.
Hier een paar simulatiegrafiekjes van de volkomen elastische en volkomen inelastische botsing (klik voor grotere weergave):
- Image2 1500 keer bekeken