Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
jschenk
Artikelen: 0

Gevoelstemperatuur bij vorst hoger als de werkelijke temperatuur ?

Als ik kijk naar de weersinformatie in het plaatsje Prince George in Canada (familie) dan zie ik een beetje tot mijn verbazing dat de gevoelstemperatuur hoger is (-25) als de werkelijke temperatuur (-27). (Zie bijlage)
Ik zou verwachten dat hij juist lager is door wind effecten etc die er voor zorgen dat de afkoeling sneller verloopt als in stilstaande lucht.
Hoe kan hij dan toch hoger zijn?
Het is geen typefout oid, want vele plaatsen in de omgeving daar hebben dat....

Bijlagen
Screenshot_2016-12-13-17-29-57
Screenshot_2016-12-13-17-29-57 598 keer bekeken
Michel Uphoff
Moderator

Re: Gevoelstemperatuur bij vorst hoger als de werkelijke temperatuur ?

Als het zonnig en windstil is, voelt het door veel instraling door de Zon en weinig afvoer door wind warmer aan dan de werkelijke temperatuur. Daarom kan je bijvoorbeeld in de bergen bij mooi windstil en zonnig weer soms in je T-shirt in de sneeuw wandelen terwijl het dus gewoon vriest. Dat soort heerlijke vorstdagen zijn hier in Nederland zeldzamer aan het worden.
Jan van de Velde
Moderator

er staan op één schermpje 4 temperaturen vermeld
Voordat er ook maar een zinnig woord over je vraag te zeggen valt is het nodig te weten wat elk van die temperaturen exact betekent. 
Een vertaling van realfeel naar "gevoelstemperatuur" zou wel eens te kort door de bocht kunnen zijn. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
jkien
Moderator

​De gevoelstemperatuur op het plaatje is Realfeel, een geheime formule van het commerciele weerstation Accuweather. De realfeel temperatuur wordt berekend op basis van luchtvochtigheid, zonneschijn en bewolking, neerslag en hoogte boven zeeniveau. Omdat de formule geheim is is hij nooit beoordeeld door onafhankelijke instanties. Je kunt dus alleen maar raden. De formule weegt de zonneschijn mee, zoals Michel al zei, daardoor kan de temperatuur wel hoger uitkomen dan de meteorologische temperatuur die in de schaduw gemeten wordt. Wie in de schaduw verblijft voelt de Realfeel temperatuur vermoedelijk niet.
jschenk

Ja klinkt aannemelijk en ik zie iets dergelijks inderdaad ook op hun site. Eens kijken hoe het verschil is als er geen zon is (zoals 's nachts)
Benm

Die 'Realfeel' temperatuur is heel vaag. In de tropen zie je ook vaak waarden die hoger zijn dan de temperatuur, soms wel 5 graden (bijv echte temperatuur 27, realfeel 32 graden oid). Overigens klopt dat voor mijn gevoel vaak best aardig, vooral op dagen met hoge luchtvochtigheid en weinig wind - het soort waarbij het zweet van je af loopt terwijl je nauwelijks iets doet. 

Het zou trouwens best kunnen dat men de factoren bij hoge en lage temperaturen anders weegt, het is tenslotte een bedrijfsgeheim... 
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”