Hebben jullie nog een tip voor iemand die wil beginnen met sterren, planeten observeren en vastleggen op de gevoelige plaat? Zo rond de 300 euro mag de telescoop kosten. In ieder geval wil ik de ringen van diverse planeten kunnen zien.
sould3mon schreef:kan ja als de telescoop aleen 300 mag zijn :
neem je een 6" ota
en koop je een montering losmandy g8/ g11
gemini g15/g41
en dan ben je een heel eind op weg
totaal kosten :
g8 combi vanaf vanaf 2100 zonder goto
gemini g15 2300 met goto
Omdat onze "gast" het hier heeft over "een telescoop in het budget van 300,=" denk ik dat hij of zij er het totaalprodukt mee bedoelt. Dus de OTA + montering en waarschijnlijk ook inclusief een statief.
Uitgaande van dat gegeven, "gast" moet me maar verbeteren wanneer hij/zij het anders bedoelde, zoeken we dus een "telescoop + montering + statief ,voor een beginnende waarnemer, die ook de mogelijkheid biedt voor het beginnen met astrofotografie".
Dat is iets anders dan een OTA van óver de 300,= die met een montering erbij op minimaal 2100,= komt...
Maar nogmaals: onze "gast" kan beter even precies aangeven waarnaar hij/zij op zoek is.
Dan kunnen wij je beter van advies voorzien.
En wanneer ik toch bezig ben met aanbevelingen; "gast", zou je even de moeite willen nemen om je te registreren op dit forum? Het is een kleine moeite en het "praat" veel gemakkelijker.
(of ben je soms
deze Johan?)
Dan in het algemeen nog wat adviezen voor beginnende waarnemers:
Ga naar de dichtstbijzijnde sterrenwacht!
Begin het waarnemen met het blote oog. Leer de hemel goed kennen, maak je vertrouwd met de sterren(beelden) en leer hoe je bepaalde objecten kunt herkennen / opzoeken / terugvinden.
Stap dan eens over op een verrekijker. Elk model voldoet in het begin, een 7x50 is ideaal. Zet de verrekijker eens op een statief. Leer van wat je ziet en ervaar dan ook of je deze hobby blijft volhouden. Heb je nog steeds interesse? Begin dan eens na te denken over de aanschaf van een telescoop.
Ga naar de dichtstbijzijnde sterrenwacht!
(had ik dat al niet eens gezegd?
)
Maar goed.
Om mezelf nog eens te herhalen:
sen... schreef:onze "gast" kan beter even precies aangeven waarnaar hij/zij op zoek is.
Dan kunnen wij je beter van advies voorzien.
Doe dat, en dan kunnen wij je beter behulpzaam zijn.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.