Majid
Artikelen: 0

Buiging van metaal

Hallo,

Ik weet dat metalen buigen, omdat de metaalatomen omgeven zijn door een "elektronenwolk" en dat metalen hierdoor buigbaar zijn. Ik las echter laatst een boek waar 2 zwaarden tegen elkaar werden geslagen en 1 zwaard in scherven brak. Ik had niet verwacht dat een zwaard zou breken maar dat het zou buigen. Weet iemand op moleculair niveau te verklaren hoe het komt dat metalen zwaarden kunnen breken ipv buigen.

Bij voorbaat dank
Jan van de Velde
Moderator

Re: Buiging van metaal

Opmerking moderator

verplaatst naar constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
king nero

Bij metalen spreek je niet over moleculen, maar over een rooster of structuur.
Dit rooster kan op verschillende manieren gevormd zijn.
Voor "zacht" staal heb je een aantal glijvlakken in dat rooster, langswaar vervormingen gemakkelijk kunnen optreden.
Bij harde structuren wordt het rooster ook brosser. Martensiet bijvoorbeeld zijn lange, scherpe naalden, die door hun vorm ook meer vatbaar zijn voor scheuren. Er zitten er ook meer interne spanningen in, waardoor de kracht die van buitenaf moet worden uitgeoefend om vervorming (of scheurvorming) te krijgen, kleiner wordt.
Majid

Dus als ik het goed begrijp is bij harde structuren het rooster heel dicht op elkaar gestapeld (wat het bros maakt). Ik heb gehoord dat zo een rooster dichter kan zijn doordat er bijvoorbeeld koolstofatomen in het rooster tussen de metaalatomen gaan zitten. Volgens mij werkt dat ook zo bij martensiet. Kan de hardheid van een structuur ook worden vergroot doordat er andere metalen in het metaalrooster gaan zitten? In ieder geval bedankt!
king nero

C is een interstitieel element, wat het rooster vervormt maar het niet dichter maakt.
Het gaat het ook niet over een dicht of een "los" rooster bij martensiet, maar over een andere stapeling, een andere vorm, een ander systeem. Bij een groter % C zien we, voor "normale" staalsoorten, perliet of cementiet in het rooster verschijnen, waarbij de hardheid stijgt naarmate het % perliet ook stijgt.
Interstitiële of substitutionele elementen zorgen ervoor dat bijvoorbeeld een glijvlak niet meer kan glijden aangezien er dan een atoom in de weg zit, dit vergroot inderdaad de hardheid.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”