“ Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.”
Dit is wat ik las bij de eerste kennismaking met dit forum. Een prima uitgangspunt. Gezien mijn laatste cursus Sterkteleer echter 55 jaar geleden plaats vond, ben ik verplicht te hopen dat de beer dood voor me neervalt; met dank bijvoorbaat aan de beer...
Algemeen over dit hobby projectje:
Bedoeling is om een spangereedschap te construeren voor de klemming van houten werkstukken .
Onderdelen:
- Metalen buis met buiten Ø 57mm; binnen Ø 50mm van 3m lengte , voorzien van gaten met Ø 17mm ( door en door ) om de 10cm.
- Metalenpen met Ø 16mm; te plaatsen in de gaten van de buis en daarbij 7cm boven de buiswand uitsteekt ( de plaats wordt bepaald door de lengte van het werkstuk) .
- Moerhouder met aangelaste metalenpen. De pen steekt door de gaten aan het uiteinde van de buis.
- Moer met trapeziumdraad M16 wordt in de moerhouder geplaatst ( geborgen tegen meedraaien).
- Draadstang met trapeziumdraad M16 via de moer zorgt voor de klemkracht tegen het te klemmen voorwerp en de losse pen
- De aslijn van de draadstang en dus ook de richting van de kracht naar de losse pen, ligt op 25mm van de buiswand.
Vraag 1.
Welke is de max. kracht op de losse pen, vooraleer de pen gaat buigen ( om te kunnen bepalen of er een “ruggesteun” aan de pen dient te komen)[attachment=23530:klem sterkte.docx].
Vraag 2.
Welke is de max. kracht die de las tussen de moerhouder en de pen mag hebben zonder af te breken/verbuigen. Te noteren dat er in eerste instantie voor geopteerd wordt om de moerhouder vlak tegen de buiswand te houden. Het gevolg is dat de las alleen aan de zijkanten kan aangebracht worden. ( valt dan tussen de rondingen van de buis en moerhouder ►o:o
Ervaring leert evenwel dat de spankracht de neiging heeft om het voorwerp van de buiswand te verwijderen/bol te zetten. Mogelijkerwijze zal het noodzakelijk worden om op de kop van de draadstang ( die in een plat metalen drukstukje draait) via een geleidring op de buis, de kracht evenwijdig aan de buis te behouden. In dit geval mag de moerhouder ook iets hoger komen en kan de las rondom de pen gelegd worden.
Ik ken de vectorenrichtingen van de kracht niet om de te bepalen wat er hier allemaal nog meespeelt. Ook hier dus een beroep op de kennis van het forum.
Met dank.
Vriendelijke groet.