Moderator: physicalattraction
ukster schreef: Met behulp van het programma MICROCAP zal ik de simulatieresultaten binnenkort aan jullie melden van bijvoorbeeld stapresponsie, sinusresponsie, taludresponsie van het closed-loop system. Ook een Bodeplot behoort tot de mogelijkheden.
Omgekeerde slinger gebaseerd op de bewegingsvergelijking.pdf
ukster schreef:
De proportionele gain=1 omdat in de simulatie beide tijdconstanten van de regelaar gelijk zijn (TK), door ze verschillend te maken veranderd ook de gain.
In dit blokschema wordt een externe positieverstoring en externe hoekverstoring direct in het systeem geïnjecteerd en kan het systeemgedrag beter worden beoordeeld.
storingsinjectie omgekeerde slinger.jpg
externe positie-en hoekverstoring responsie.pdf
ukster schreef: Volgens mij is de demoversie van MICROCAP 11 voldoende voor de simulatie
www.spectrum-soft.com/index.shtm
ukster schreef: Het aftrekpunt (+-) in het MATLAB model moet een sommatiepunt (++) zijn omdat het minteken in de term -s2 al voor negatieve feedback zorgt.
Nu krijg je meekoppeling waarbij het systeem gaat oscilleren met toenemende amplitude (wat ik niet waarneem in jouw simulatie. vreemd!)
Voor de rest kan ik geen fouten ontdekken.
Overigens is de overdracht van het closed-loop system wat ingewikkelder Hcl=Hrechtdoor/(1+Hrond)
PI overdrach.jpg