Alles hangt van de afmetingen massa en snelheid af. Laten ik eens wat aannames doen, als ik er te ver naast zit dan hoor ik het wel?
- trommel diameter 30 cm lengte 40 cm
- inhoud steen en vloeistof samen 15 kg
- omwentelingen 1 per seconde (60 rpm)
Dan zou je met een motor met een continue vermogen van pakweg 50-100 Watt een eind komen. Een tafelventilator is dan te zwak (zo rond de 10-30 Watt), een zwaardere vloerventilator is zo'n 100-200 watt. Maar het toerental is natuurlijk veel te hoog (ik schat tussen 1000-1500 rpm), zodat je een adequate overbrenging moet maken met een riem en poelies. Daarnaast zijn de lagers in die ventilatoren niet bedoeld voor de eenzijdige radiale belasting die die riem gaat veroorzaken.
Wat waarschijnlijk het meest past is een enkelfasige 230 v kortsluitanker motor. Die hebben geen koolborstels, de lagers kunnen radiale krachten aan, en deze motoren zijn goed geschikt voor continue gebruik. Ze zijn te koop met 3000, 1500 of 750 rpm, zodat je nog steeds een flinke overbrenging nodig hebt. Kijk bijvoorbeeld eens
hier. Er zijn ook motoren met ingebouwde reductie te koop, die zijn duurder maar mogelijk geschikt voor directe aandrijving zie bijvoorbeeld
hier.