Zakaria
Artikelen: 0

Transformator bouwen m.b.v een oude pc-monitor

Hallo iedereen

Voor mijn eindwerk fysica ga ik het biefeld brown effect onderzoeken. Hiervoor hebben we een transformator nodig dat meer dan 20 kV kan genereren. Aangezien zo een transformator al snel boven de 250 euro kan kosten besloten we om het zelf te 'maken'. We zijn natuurlijk geen electriciens en willen dus van alles 100% zeker zijn zodat er niks kan mislopen. We gaan de transformator uit een oude pc-monitor halen.

Aan de hand van de volgende youtube video gaan we te werk.

Klik op de link voor de video

( https://youtu.be/r32e0QGdm8U )
Michel Uphoff
Moderator

Re: Transformator bouwen m.b.v een oude pc-monitor

Je realiseert je wel, dat 20 kV een extreem hoge spanning is die bij een monitor werkelijk levensgevaarlijk kan zijn?

Je bent geen elektricien schrijf je, blijf er dan af. Dit is veel te gevaarlijk voor een amateur.
Benm

Als je geen uitgebreide ervaring met electronica hebt zou ik dit vooral afraden. 

Een flyback transformator uit een TV of monitor kan wel hoge spanningen genereren, maar daar zit meestal ook een flink vermogen achter gezien zoiets het beeldscherm moet laten oplichten. Bovendien hangt normaliter 1 van de polen van de hoogspanning aan de massa/laagspanning bij dit soort schakelingen, dus ben je met het aanraken van 1 draad mogelijk al de pineut. 

De hoge spanning vergroot de kans op een schok, maar de leverbare stroom bepaalt hoe erg de gevolgen zullen zijn. Bij een hoogspanningsbron voor een monitor is dat vermogen al snel tientallen watts, en als je daar een beetje ongelukkig tussen komt zou het dodelijk kunnen aflopen. 

Je kunt m.i. beter op zoek gaan naar iets dat veel minder stroom kan leveren. Een transformator voor neonverlichting is een mogelijkheid (en is volledig geisoleerd), maar er zijn wellicht zat andere zaken die wel het voltage kunnen leveren, maar onmogelijk een dodelijke hoeveelheid stroom. 
Victory through technology
Zakaria

Bedankt om te reageren.

We gaan dan ook heel erg voorzichtig te werk en hebben al genoeg achtergrondkennis over electronica. We zijn ons volledig bewust van de gevaren en om die reden willen we gewoon van alles heel zeker zijn om domme fouten te vermijden.

We hadden al naar alternatieven gezocht maar zijn niets tegen gekomen dat meer dan 20 kV kan genereren. Als u mij naar een site zou kunnen verwijzen zou dat geweldig zijn. 

We willen de rode kabel (+) die de spanning zal leveren verlengen aangezien het te kort is. Nu was onze vraag of de diameter van de kabel dat we gaan gebruiken om het te verlengen er aan toe doet? zo ja, weten jullie wat de diameter van zo'n kabel is en wat voor soort kabel het is? Het lijkt op een coaxkabel.

En heeft iemand enig idee waar we zo een metalen bol kunnen vinden om het steeds veilig te kunnen ontladen?

alvast bedankt
Professor Puntje

Waarom niet gewerkt met:

http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/176169-kelvindruppelaar/

Daar is nog genoeg aan te onderzoeken, en dat lijkt mij een stuk veiliger.
klazon
Pluimdrager

Hoeveel vermogen heb je nodig? Je zou een elektrische vliegenmepper kunnen aanschaffen, daar zit een schakeling in die 20 à 30kV levert. Die spanning is ongevaarlijk, zodra je het aanraakt blijft er niks van over.
Zakaria

Professor Puntje schreef: Waarom niet gewerkt met:

http://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/176169-kelvindruppelaar/

Daar is nog genoeg aan te onderzoeken, en dat lijkt mij een stuk veiliger.

de kelvindruppelaar is inderdaad een geweldig fenomeen. maar er zijn niet genoeg parameters om het uitgebreid te kunnen presenteren. toch bedankt voor de tip.
klazon schreef: Hoeveel vermogen heb je nodig? Je zou een elektrische vliegenmepper kunnen aanschaffen, daar zit een schakeling in die 20 à 30kV levert. Die spanning is ongevaarlijk, zodra je het aanraakt blijft er niks van over.
was het maar zo makkelijk haha. we hebben heel wat vermogen nodig en de oude computer monitor produceert net genoeg. 
Benm

klazon schreef: Hoeveel vermogen heb je nodig? Je zou een elektrische vliegenmepper kunnen aanschaffen, daar zit een schakeling in die 20 à 30kV levert. Die spanning is ongevaarlijk, zodra je het aanraakt blijft er niks van over.

Zoveel spanning komt daar niet uit - ik heb het wel eens getest, iets in de orde van 2 kV in 10 MOhm belasting. 

Wat wellicht genoeg spanning  levert maar met minder gevaarlijke hoeveelheden stroom:  - zoiets koop je op ebay voor minder dan een tientje. 

Maar goed, als je veel vermogen nodig hebt en het met die flyback probeert: De kabel is van het soort dat een dunne kern heeft maar dikke isolatie die niet doorslaat bij 20-30 kV. In de praktijk zou je bijv bougie-kabels (voor de auto) kunnen gebruiken, die isoleren vergelijkbare spanningen. Verlengen is echter lastig, je moet eerst een goede verbinding maken en het daarna afdoende isoleren. Wellicht werkt dat met (2 lagen) krimpkous die pakweg 5 cm aan weerszijden van de las uitsteken... maar neem het mij niet kwalijk als het daar dwars doorheen gaat en je alsnog een forse optater krijgt! 
Victory through technology

Terug naar “Elektrotechniek”