johnsson schreef:
Niemand minder dan Lord Kelvin zelf berekende het absolute nulpunt door het omgekeerde te nemen van de uitzettingcooficient van lucht bij 0 'C en kwam op -273.22. De wet van Charles is een algemene gaswet bij constante druk. Vanzelfsprekend is het volume gerelateerd aan de druk. Dit neemt echter niet weg dat het volume bij het absolute nulpunt nul moet zijn. Zelfs bij verschillende druk komt het volume bij 0 Kelvin op 0. Vandaar dat het absolute nulpunt geen massa kan hebben want massa heeft altijd volume hoe weinig dat ook moge zijn...
Daarom trek ik een vergelijking met het bereiken van de lichtsnelheid, die is ook onbereikbaar voor massa omdat de massa bij het benaderen van de lichtsnelheid oneindig groot zou worden. Nu weet ik dat een Bose Einstein Condensaat uit massa bestaat maar wat gebeurd er met een Bose Einstein Condensaat bij het absolute nulpunt? Het lijkt erop dat die laatste kritische fase van het BEC tot het absolute nulpunt onbereikbaar is voor massa zoals de massatoename verwaarloosbaar is tot aan 99.9 % van de lichtsnelheid. Juist in die laatste 0.1 % is er een onmogelijke massatoename... Zo ben ik geinteresseerd in de laaste fase tussen het BEC en 0 Kelvin.
Daarbij komt ook nog E=mc2; Als de energie nul is moet de massa ook nul zijn zoals fotonen geen massa en eigenlijk ook geen inwendige energie hebben. Daarom word waarschijnlijk alle massa van een BEC bij het benaderen van 0 Kelvin omgezet in fotonen...
Je leest denk ik niet zo goed. De algemene gaswet, maar ook de wet van Charles, zijn wetten die slechts bij benadering correct zijn. Meer bepaald, ze zijn correct voor zover je het volume van de gasmoleculen kunt verwaarlozen ten opzichte van het totale volume, en de aantrekkingskracht tussen de deeltjes te verwaarlozen is ten opzichte van de kracht die ze door de botsingen ondervinden.
Alleen onder die aannames, en alleen onder die benadering, zijn de wetten te gebruiken. Bij gangbare drukken en temperaturen is het volume van de gasdeeltjes ongeveer 1/1000 van het totale volume, en vliegen de deeltjes met een rotgang rond, waarbij ze alleen van hun pad afwijken door een botsing, en niet door de aantrekkingskracht van een nabij deeltje.
Maar bij lage temperatuur wordt dat allemaal anders. De deeltjes hebben minder snelheid, en de onderlinge aantrekkingskracht wordt wél belangrijk. De gemiddelde afstand tussen de deeltjes wordt kleiner en je kunt het eigen volume niet meer verwaarlozen.
De algemene gaswet (p*V = n*R*T) gaat niet meer op.
Het is ook daarom dat Lord Kelvin op -273,22 °C uitkwam, in plaats van op de correcte waarde van -273,15 °C.
Verdere vergelijking met Bose-Einstein condensaten of de relativiteitstheorie heeft dan ook verder niet zoveel zin.
Tenslotte, ik denk dat het beter was geweest als je gewoon met je oude account
gast002 was ingelogd.