Opmerking moderator
verplaatst naar het vakforum
Opmerking moderator
Als twee geluidsbronnen, die elk een geluidsdrukniveau van bijv. 60 dB genereren, bij elkaar geplaatst worden, dan is het totale niveau niet 120 dB, maar hooguit 66 dB en meestal in de praktijk 63 dB.
Leg eens uit waar de "hooguit 66 dB" vandaan komt en daarna hoe je tot "in de praktijk 63 dB" komt...Als twee geluidsbronnen, die elk een geluidsdrukniveau van bijv. 60 dB genereren, bij elkaar geplaatst worden, dan is het totale niveau niet 120 dB, maar hooguit 66 dB en meestal in de praktijk 63 dB.
nee, ik ook niet.EvilBro schreef: En denk je dat het bovenstaande iets is wat je verwacht van een middelbare school-scholier? I
nu begrijp ik ook beter je eerdere opmerkingen, maar dat is nou nét iets dat schoolboeken NIET veronderstellen.Ik denk dat ze gewoon moeten veronderstellen dat de twee bronnen coherent zijn.
"Het geluidsniveau is dan 85 dB, Reken dit na!
Toeteren twee auto's, dan veroorzaken ze samen géén geluidsniveau van 2 x 85 = 170 dB. Bij zo'n geluidsniveau zouden je trommelvliezen stukspringen. Voor de twee claxons samen geldt namelijk:
L=10\cdot \log_{10}\frac{2\cdot 3,0\cdot 10^{-4}}{1\cdot 10^{-12}}=88dB
Jan van de Velde schreef: die toevoegingen zoals SPL bij de eenheid dB duiden alleen maar aan of en zo ja welke wijze van filtering of weging is toegepast bij de meting.