maurits60
Artikelen: 0

worm berekenen met of zonder kerffactor

Hallo,

Moet vanuit sterkteberekeningen een worm gezien worden als een bijzondere soort gekerfde staaf? Als de wormgangen al kerven mogen heten hoe groot is dan het verschil met een gladde ronde staaf van d=28mm (kerndiameter)?

De getoonde worm is van een bestaand product. Ik doe een nabereking voor een gegeven belastinfgsituatie waarbij ik uitga van een gladde staaf van 28mm.

mvg maurits
Bijlagen
WD-L0419-3-04553-worm-reactiekracht-klein
WD-L0419-3-04553-worm-reactiekracht-klein 876 keer bekeken
boertje125

Re: worm berekenen met of zonder kerffactor

Als de tekening in verhouding is dan is het verschil m.i. best de moeite  ik schat zo in dat het 20 a 30% extra oppervlakte betreft als je de worm mee neemt.
maurits60

Kerf laat de spanningsconcentratie toenemen toch? Hoe scherper de kerf hoe groter de invloed. Bij de tandvoet zal best een radius zijn bedacht, maar die staat niet in deze producttekening (niet door mij gemaakt). Daar is nu dus een scherpe overgang. Het materiaal dat zich rond de kerndiameter windt zal ongetwijfeld invloed hebben op de toelaatbare spanning maar leidt niet tot toegenomen spanningsconcentraties.

Wat de invloed van de doorlopende wormtand is op de eigenlijke kerndiameter gaat mij boven de pet op dit moment. Ik ben dus doorgegaan met de gladde kerndiameter. Mijn verslag moet wel ingeleverd worden volgende week.

Bedankt voor je reactie.
Rola

Is dit niet te beschouwen als een bout? Daar wordt de spanningsdoorsnede gebruikt, één keer de spoed erbij tellen.
maurits60

Ik wilde eigenlijk de dynamische buiging van de worm bepalen met een formule uit de Roloff-Matek bijbel. Maar ik begrijp uit de begeleidende beschrijving de wrijvingshoek Q' niet goed. Ik snap wel dat het contactvlak wordt bedoeld tussen wieltand en wormflank, maar daar ontbinden natuurlijk meerdere krachten in verschillende richtingen.

De tekeningen in Roloff-Matek vind ik printtechnisch vaak van slechte kwaliteit. Ik gebruik meestal Mathcad voor het rekenen, niet excel. In Mathcad krijg ik de syntax van tan^2 en cos^2 etc niet goed. Ik schrijf het in Mathcad net als in het boek. Maar dat werkt dus niet. Ook begrijp ik niet echt wat de kwadraterende gonio precies voor functie heeft in deze formule. Helpt ook niet echt.

Ik heb m'n verslag net ingestuurd naar school. De focus lag op de lagering van de wormas en de krachten kennen is dan al genoeg. Niet dat ik nu niet meer geinteresseerd ben in een oplossing, integendeel. Zijn hier Mathcad guru's op het forum toevallig?
Bijlagen
worm-deflectie
(147.73 KiB) 120 keer gedownload

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”