Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
11kfct
Artikelen: 0

De buitenaardse hypothese

Pakweg een jaar geleden kwam ik al zappend een docu tegen dat ging over UFO's. "Daar heb je weer zo'n sensatie documentaire" was mijn eerste reactie, aangezien ik dit onderwerp niet bepaald serieus nam. Toch moest ik toegeven dat mijn kennis over de beschikbare data over dit onderwerp niet heel groot was, en dat ik niet zomaar een oordeel kon vellen op basis van een handjevol documentaires. Ik besloot mijzelf iets meer te gaan verdiepen in dit onderwerp, mede omdat ik vakantie had en ik niet veel op de planning had staan. De grootste klus was eigenlijk om de onzin en speculaties te scheiden van de harde feiten, en om de mensen te vinden die hier objectief onderzoek naar doen die niet te hard van stapel lopen. Uiteindelijk ben ik van een aantal personen wat gaan lezen en kijken, waarvan ik vond dat ze aan de hierboven genoemde criteria voldeden. Éen van hen is Nick Pope, voormalig medewerker van het Britse ministerie van defensie, waarin hij onder meer onderzoek deed naar UFO incidenten. 

In de link hierboven geeft Nick Pope een interessante lezing over zijn tijd bij het ministerie van defensie, en haalt hij ook een aantal incidenten naar voren.

De tweede persoon waarvan ik materiaal van heb bekeken en gelezen is Leslie Kean, een journalist die onderzoek doet naar dit onderwerp. Ik besloot het boek UFO's van haar te kopen, die onder meer hier ( besproken wordt door Michio Kaku. In dit boek worden goed gerapporteerde incidenten besproken die beschreven worden door betrouwbare bronnen, zoals ervaren piloten en generaals. Ook wordt de taboe over dit onderwerp besproken. Na het lezen van dit boek kan ik absoluut de conclusie trekken dat we te maken hebben met een onverklaarbaar fenomeen dat systematisch niet serieus wordt genomen, en dat de hypothese dat deze incidenten een buitenaardse origine hebben totaal niet verwerpelijk is. Incidenten waar meerdere piloten en/of luchtverkeersleiders objecten waarnamen die zich schijnbaar intelligent gedroegen, en manoeuvres uitvoerden die onverklaarbaar zijn met onze huidige kennis over technologie en fysica. Deze waarnemingen worden in een aantal gevallen geconformeerd door de radar van de luchtverkeersleiding en de boordradar. Het is schrijnend om te lezen dat veel piloten geen officiële melding willen maken van hun waarnemingen omdat ze terecht bang zijn om belachelijk te worden gemaakt, of zelfs hun baan riskeren.

Ik weet niet wat ik schokkender vindt. Het materiaal dat er beschikbaar is, waar zeker de conclusie aan verbonden kan worden dat we met een fenomeen te maken hebben die nader onderzocht moet worden. Of het feit dat veel van deze incidenten door overheden en andere instanties niet serieus worden genomen, en soms worden weggewuifd als bijzondere weer fenomenen, wat totaal absurd is. 
Wat mij irriteert, naast dat er mede door de academische wereld bijna geen aandacht besteed wordt aan de uiterst goed gedocumenteerde en betrouwbare data, de buitenaardse hypothese totaal niet serieus wordt genomen en altijd buiten beschouwing wordt gelaten. Is het zo onwaarschijnlijk dat een potentiële buitenaardse beschaving die honderden, duizenden, of zelfs miljoenen jaren op ons voorloopt de kennis heeft om relatief moeiteloos grote afstanden in het universum af te leggen, ondanks dat onze huidige fysica zegt dat massa zich niet sneller kan voort bewegen dan het licht? 
Uiteraard snap ik dat het wereldje van dit onderwerp vol zit met mensen die pseudowetenschappelijk bezig zijn, waardoor je als professional de kans loopt op reputatieschade wanneer je jezelf in aanraking brengt met dit onderwerp. Toch vind ik het jammer, en niet geheel begrijpelijk waarom dit onderwerp niet meer aandacht geniet van de academische wereld, want ik vind toch echt dat deze incidenten, en ongetwijfeld ook andere incidenten van deze statuur die mij niet bekend zijn, het onderzoeken absoluut waard zijn.
jkien
Moderator
Artikelen: 0

Re: De buitenaardse hypothese

Opmerking moderator

Dit onderwerp is hier al vaak de revue gepasseerd. Incidentele foto's en getuigenissen zijn geen bruikbaar materiaal voor een wetenschappelijke discussie over een buitenaardse hypothese. Dit topic is gesloten.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”