Dag allemaal,
Ik ben een ingenieursstudent en voor mijn bachelorproef moet ik een machine ontwerpen. Om even het ontwerp te versimpelen. Onze machine moet een robot kunnen dragen van 40 kg. Onze dragende constructie gaan we bouwen uit aluminium. De constructie ziet eruit als op onderstaande foto. Het betreft een aan elkaar gelaste constructie van "balken". De balken zullen dus allemaal aan elkaar gelast zijn.
Nu bij de berekeningen lopen we vast. We maken 1 balk vrij die we willen dimensioneren. Aangezien deze aan beide kanten (A en B) is vast gelast is deze aan beide kanten "ingeklemd". Nu is deze balk ook op één uiteinde (A) belast met 40 kg. Hij is nu niet symmetrisch belast. Volgens mij is de balk nu een hyperstatisch geval dat niet eenvoudig opgelost kan worden.
Mijn vraag is eigenlijk. Heeft iemand ervaring met het dimensioneren van zulke stalen constructies? Het feit dat de balken aan elkaar gelast zijn maakt het extra moeilijk aangezien ze nu ook een moment bevatten in deze verbindingen. Mag je de las verbinding verwaarlozen? Hoe berekenen ze dit bij andere staalconstructies die gelast moeten worden?
Alvast heel erg bedankt!
Vriendelijke groeten,
Engineer_S