Oke, de d's en t's horen bij de schrijftaal, maar in de spreektaal kent het nederlands ook heel wat onregelmatigheden. En hoort de schrijftaal niet bij de Nederlandse taal?
En het Duits heeft weer meer onregelmatigheden. Is het Duits dan moeilijker dan het Nederlands?Ik zeg ook niet dat het de moeilijkste taal is, maar wel een taal met veel onregelmatigheden. In het Engels zitten er bijvoorbeeld ook veel minder.
Mijn moedertaal is Duits, op 5 jarige leeftijd ben ik naar Nederlands gekomen en heb op een natuurlijke manier Nederlands geleerd. Ik vind toch Duits de moeilijkere, complexere taal. Maar, ik ben het met je eens: de één vindt uitspraak moeilijker, de ander kan bepaalde aspecten van de grammatica niet onder de knie krijgen, weer een ander heeft ontzettend veel moeite met spelling. Dus als een Fransman bijvoorbeeld moeite heeft met uitspraak, zou ik me zo kunnen voorstellen dat hij meer moeite heeft met Nederlands dan met Duits.Jeroentje schreef:En het Duits heeft weer meer onregelmatigheden. Is het Duits dan moeilijker dan het Nederlands?
Volgens mij is het gewoon persoonlijke voorkeur van wat je moeilijk of makkelijk vindt.
Ik ben tweetalig opgevoed. Van de twee talen vind ik het Nederlands de makkelijkere taal.