95robin95
Artikelen: 0

Bepaling reactiekrachten met inwendig scharnier

Goedenavond,

Als taak voor school moeten we de reactiekrachten, normaal-, dwars-, momentenlijnen en doorbuiging (integralen van Mohr) bepalen van een bepaalde constructie.
Nu zit ik met het volgende probleem dat ik er niet uit geraak om de reactiekrachten al ten eerste te bepalen. Ik zelf heb volgende werkwijze toegepast in de vorm van een stelsel, maar dan blijkt deze onoplosbaar te zijn:
Schema
Schema 1726 keer bekeken

Momentenevenwicht links van C rond inwendig scharnier:
FAY*2 + FAX*2 + 5*1 = 0

Momentenevenwicht rechts van C rond inwendig scharnier:
10*1 + FEX*2 + FEY*2 = 0

Verticaal evenwicht:
-FAY + 10 + FEY = 0

Horizontaal evenwicht:
-FAX -5 + FEX = 0

Mijn vraag aan jullie is dus of ik totaal iets over het hoofd zie bij het bepalen van deze reactiekrachten of niet.

Alvast bedankt en vriendelijk groeten

Robin
boertje125

Re: Bepaling reactiekrachten met inwendig scharnier

waarom neem je niet punt A of E voor het bepalen van het uitwendige evenwicht?
95robin95

boertje125 schreef: waarom neem je niet punt A of E voor het bepalen van het uitwendige evenwicht?
Dat heb ik helaas al geprobeerd, maar dan blijf ik met hetzelfde probleem zitten.
Toch bedankt voor je antwoord.
CoenCo
Technicus

De punten A,C en E liggen op 1 rechte lijn. Wat betekent dat voor de stabilteit van deze constructie?

Vervang de ligger abc eens door een rechte ligger ac. En doe dat aan de andere kant ook. Wat zie je nu?

Heb je de opgave goed overgenomen? Inclusief de plaats van het scharnier?

Welk niveau/opleiding zit je?
95robin95

CoenCo schreef: De punten A,C en E liggen op 1 rechte lijn. Wat betekent dat voor de stabilteit van deze constructie?

Vervang de ligger abc eens door een rechte ligger ac. En doe dat aan de andere kant ook. Wat zie je nu?

Heb je de opgave goed overgenomen? Inclusief de plaats van het scharnier?

Welk niveau/opleiding zit je?
Alvast bedankt voor de tip.

Als ik er een rechte ligger van maak, dan zie ik een gewone ligger met inwendig scharnier in het midden en krachten onder 45° t.o.v. van deze balk, oftewel een vereenvoudiging van de constructie waar ik zelf nog niet aan gedacht had...

Opgave heb ik goed overgenomen, ook de plaats van het inwendige scharnier. Dit heb ik zelf al "oneindig" aantal keer nagekeken.

Als opleiding ben ik nu, na een 3-jarige professionele bachelor bouw, mijn schakelprogramma aan het doen ter voorbereiding van een master in de bouwkunde.
CoenCo
Technicus

Zou je de volledige opgave willen plaatsen? Daar zit mogelijk nog een hint in vermoed ik.

EEn ligger op 2 vaste scharnieren, met een scharnier in het midden... Beantwoord de volgende 2 vragen (goed over nadenken!, desnoods ook de variant zonder scharnier in het midden)

*Is dat stabiel?

*Is dat statisch bepaald?
95robin95

CoenCo schreef: Zou je de volledige opgave willen plaatsen? Daar zit mogelijk nog een hint in vermoed ik.

EEn ligger op 2 vaste scharnieren, met een scharnier in het midden... Beantwoord de volgende 2 vragen (goed over nadenken!, desnoods ook de variant zonder scharnier in het midden)

*Is dat stabiel?

*Is dat statisch bepaald?
Het enige gegeven wat er nog is, is dat E*I = 1 kNm².

Mij lijkt deze ligger niet stabiel, maar ik zou op het eerste zicht wel zeggen dat deze statisch bepaald is, puur op vlak van sterkteleer bekeken:
  • 4 onbekende reactiekrachten
  • 3 evenwichtsvergelijkingen + 1 rond het intern scharnier
Vandaar zal ik dan waarschijnlijk het stelsel niet kunnen oplossen? (Aangezien massa maal versnelling hier dus niet gelijk is aan 0?).
CoenCo
Technicus

De versimpelde constructie is statisch onbepaald op normaalkrachtvervorming.

Daarnaast is deze Niet stabiel=geen evenwicht = geen gebruik maken van de evenwichtsvergergelijkingen.

Dus terug naar de originele constructie, en op zoek naar een andere methode.

Je weet iets over de buigstijfheid, kan je daar misschien iets mee?
95robin95

CoenCo schreef: De versimpelde constructie is statisch onbepaald op normaalkrachtvervorming.

Daarnaast is deze Niet stabiel=geen evenwicht = geen gebruik maken van de evenwichtsvergergelijkingen.

Dus terug naar de originele constructie, en op zoek naar een andere methode.

Je weet iets over de buigstijfheid, kan je daar misschien iets mee?
Ik heb net een mailtje ontvangen van de verantwoordelijk docent voor deze opgave. Hierin wordt vermeld dat er iets mis was gegaan bij het opstellen van de opdracht, waardoor er een andere opgave wordt voorzien. Ik veronderstel dat dit dan hetgeen zal zijn wat je hierboven hebt vermeld, aangezien we voorlopig enkel constructies dienen op te lossen d.m.v. gebruik te maken van evenwichtsvergelijkingen.

Toch heel erg bedankt voor je hulp!
CoenCo
Technicus

Mooi dat het opgelost is.

Dat neemt niet weg dat je op zich wel in zou moeten zien wat er mis is met de opgave. Probeer duidelijk te krijgen waaróm je dat stelsel niet opgelost kreeg.

Of vraag in de volgende les aan de docent of hij uit wil leggen waarom het niet kan én hoe het dan wel moet.
95robin95

CoenCo schreef: Mooi dat het opgelost is.

Dat neemt niet weg dat je op zich wel in zou moeten zien wat er mis is met de opgave. Probeer duidelijk te krijgen waaróm je dat stelsel niet opgelost kreeg.

Of vraag in de volgende les aan de docent of hij uit wil leggen waarom het niet kan én hoe het dan wel moet.
Ga ik zeker doen.

Nogmaals bedankt!

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”