klazon
Pluimdrager
Artikelen: 0

Re: Turkse Nederlanders?

Ger schreef: Wat valt er wel of niet te accepteren? Wij hebben natuurlijk niets te zeggen over wetgeving in een ander land.
Andersom geldt dat natuurlijk net zo goed. Als de Nederlandse wetgeving zou bepalen dat iemand altijd een nationaliteit kan opgeven, mits hij daardoor niet statenloos wordt, wat zou Turkije daar over te zeggen hebben?
Nogmaals, ik vind het absurd dat een land mensen kan dwingen om de nationaliteit van hun voorouders aan te houden als ze dat niet willen.
Professor Puntje

klazon schreef: Andersom geldt dat natuurlijk net zo goed. Als de Nederlandse wetgeving zou bepalen dat iemand altijd een nationaliteit kan opgeven, mits hij daardoor niet statenloos wordt, wat zou Turkije daar over te zeggen hebben?
Nogmaals, ik vind het absurd dat een land mensen kan dwingen om de nationaliteit van hun voorouders aan te houden als ze dat niet willen.

Dat vind ik ook. Maar de juridische praktijk is soms absurd. Wat ik wel vreemd vind is dat de Turkse wet in dat geval boven de Nederlandse wet zou gaan. Als we in de Nederlandse wet vermelden dat het opgeven van de Turkse nationaliteit door iemand die ook de Nederlandse nationaliteit heeft wel kan, waarom zou op ons eigen grondgebied dan toch nog de Turkse wet blijven gelden dat het niet kan?
Professor Puntje

Volgens dit nieuwsbericht is er wel een mogelijkheid als we een verdrag opzeggen:

http://nos.nl/artikel/2162750-cda-associatieverdrag-met-turkije-opzeggen.html
Professor Puntje

En volgens dit bericht is dat binnen de EU zo goed als uitgesloten:

http://nos.nl/artikel/2162867-opzeggen-associatieverdrag-met-turkije-vrijwel-onmogelijk.html
Benm

Professor Puntje schreef:  
Dat vind ik ook. Maar de juridische praktijk is soms absurd. Wat ik wel vreemd vind is dat de Turkse wet in dat geval boven de Nederlandse wet zou gaan. Als we in de Nederlandse wet vermelden dat het opgeven van de Turkse nationaliteit door iemand die ook de Nederlandse nationaliteit heeft wel kan, waarom zou op ons eigen grondgebied dan toch nog de Turkse wet blijven gelden dat het niet kan?

Op ons grondgebied kunnen we het zo regelen dat iemand, de facto, afstand kan nemen van zijn nationaliteit. Daarmee vervallen alle verplichtingen aan het oorspronkelijke land en dergelijke, zolang die persoon maar op nederlands grondgebied blijft. 

Het probleem ontstaat zodra iemand nederland verlaat, en een andere staat moet beslissen wiens onderdaan die persoon nou precies is. Een praktisch voorbeeld zou kunnen zijn dat turkije iemand wil laten arresteren wegens verzaken van de dienstplicht. Nederland gaat die persoon niet uitleveren, maar stel dat ie op vakantie gaat naar pakweg mexico en internationaal opgespoord wordt door turkije?

Dubbele nationaliteiten geven gewoon enorme problemen: stel dat de landen waarvan je onderdaan bent met elkaar in oorlog raken, en je beide oproepen voor militaire dienst. Voldoe je aan die oproep van 1 van die landen dan pleeg de daarmee direct een ernstig misdrijf (desertie, verraad) in het andere, waardoor je geen enkele mogelijkheid hebt om niet serieus (in de zin van levenslang of erger) strafbaar te zijn in tenminste 1 van de landen. 
Victory through technology
Rhiannon
Moderator
Social:

Ik heb nog eens verder gegraven en kom tot het volgende:

Volgens de Turkse wet (Nationaliteitswet, artikel 25) kan iemand verzoeken “uit het staatsverband ontslagen te worden”, waarvoor hij toestemming van de minister kan krijgen als hij aan een viertal voorwaarden voldoet:

1. handelingsbekwaam zijn;
2. een tweede nationaliteit hebben;
3. niet gezocht worden in verband met een strafzaak of misdrijf;
4. geen belastingschuld hebben.

Dit verzoek moet in persoon worden gedaan bij een Turks consulaat of ambassade en er moet een klein bedragje worden betaald. Daarna gaat, als het goed is, de zaak lopen en is het wachten op antwoord uit Ankara (dit kan heel lang duren).

Een methode om vanuit Nederland het niet kunnen opzeggen van de oorspronkelijke nationaliteit te beïnvloeden, is het heffen van sancties. Dit zou kunnen in de vorm van een veto over het Turkse EU lidmaatschap uit te spreken en het weigeren van een visumvrije binnenkomst van Turken (Marokkanen hebben ook een visumplicht). Zeer belangrijk is het aanpassen van de Nederlandse wet: verbied simpelweg een dubbele nationaliteit, zonder enige coulance. Bij veel andere nationaliteiten kent Nederland dit verbod al en het kan uitgebreid worden naar Turken en Marokkanen, met als gevolg dat zij moeten kiezen of ze Turks willen zijn of Nederlands. Het kiesrecht wordt hen daardoor ook onthouden, behalve voor de gemeenteraad nadat ze minstens vijf jaar in Nederland woonachtig zijn geweest en geen uitkering kunnen krijgen.
Contra principia negantem disputari non potest.
Professor Puntje

Komt het in berichtje #19 geciteerde bezwaar dan te vervallen?

Bovendien lijkt het mij niet slim om Turkije tot de EU toe te laten zolang Erdogan met zijn kliek daar de dienst uitmaakt. Als pressiemiddel kan toetreding tot de EU dan niet gebruikt worden.

klazon
Pluimdrager

Turkije in de EU is wat mij betreft een onbegaanbare weg. Om te beginnen ligt Turkije niet eens in Europa en daarnaast is de Turkse mentalieteit in het algemeen niet erg Europees.

Opzeggen van de nationaliteit is overigens niet eens zo moeilijk. Ik heb eens een bericht gelezen over iemand van Marokkaanse afkomst die domweg zijn paspoort met een begeleidend briefje naar de ambassade stuurde. Hij werd daarna door Marokko wel tot persona non grata verklaard, maar dat vond hij niet erg, hij wilde sowieso nooit meer naar Marokko.
Professor Puntje

klazon schreef:Hij werd daarna door Marokko wel tot persona non grata verklaard, maar dat vond hij niet erg, hij wilde sowieso nooit meer naar Marokko.

Maar was hij daarmee ook zijn Marokkaanse nationaliteit kwijt?
Rhiannon
Moderator
Social:

Professor Puntje schreef: Komt het in berichtje #19 geciteerde bezwaar dan te vervallen?

Nee, uiteraard niet. Zolang alleen in de Nederlandse wet wordt opgenomen dat een dubbele nationaliteit niet is toegestaan, geldt die wet uiteraard alleen op Nederlands grondgebied. Een bilaterale overeenkomst zou het beste zijn, maar die zie ik niet gauw tot stand komen.
Contra principia negantem disputari non potest.

Terug naar “Rechtswetenschappen”