ESa schreef:Hallo,
Mijn naam is Ekrem, ik ben een tweede jaars master student en op het moment heb ik een project idee waarvan ik niet weet of ik er mee moet doorzetten of niet. Ik hoop dan ook dat jullie er mogelijk kritiek op zouden kunnen geven? Docenten/studenten in mijn omgeving geven aan dat ze het zien zitten, ik weet echter niet of ze aardig doen of dat het echt een goed project is wat een bruikbaar product zal opleveren.
Hoi Ekrem,
Je idee beoogt om docenten te onlasten en om studenten extra studiemateriaal aan te bieden. Dát zullen de betrokkenen oprecht zien zitten. Ik denk dus dat ze niet alleen maar aardig doen. Dat alles biedt natuurlijk nog geen garantie dat er ook daadwerkelijk een bruikbaar product uit komt. Maar het is in ieder geval de moeite van het uitwerken waard.
Het probleem:
Ik zelf als student zijnde heb vaak meegemaakt dat docenten "question assignments" geven waarvan van ons verwacht werd dat we vragen opsturen. Een goede vraag opsturen is niet altijd zo even makkelijk en vergt tijd, echter is er geen garantie dat er ook maar iets gedaan wordt met wat je instuurt. Er is geen beloning voor het insturen van goede vragen en er is geen negatieve uitkomst als je een slechte vraag bedenkt: Vaak kies je ervoor om maar een simpele vraag in te sturen.
Kort samengevat is je stelling dat het niveau van de ingeleverde opdrachten laag is omdat er niet op getoetst wordt. Daar is weinig tegenin te brengen. De oplossing ligt dan ook voor de hand: wel toetsen, en de volgende vraag (die even verderop komt) is dan inderdaad: hoe.
Misgelopen potentie:
- Voor leraren is het natuurlijk handig om te zien waar studenten interesse in hebben, wat ze niet begrijpen en om op een snelle wijze aan goede vragen te komen. Zo hoeven ze bijvoorbeeld geen oefententamens te maken als studenten zelf kwalitatieve vragen zouden insturen.
- Voor studenten is het handig om oefen tentamens te hebben, en het bedenken van vragen zorgt ervoor dat je diep over het stof gaat nadenken wat voor beter begrip zorgt.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Je gaat wat te kort door de bocht, omdat het criterium voor een goede vraag definieert als "dat waar de studenten de meeste behoefte aan (denken te) hebben"
Maar een goede vraag kan ook zijn: extra oefenen met dat wat al bekend is omdat het essentiële basiskennis is, die nodig is om andere dingen goed en soepel te kunnen aanpakken.
Een goede vraag is ook: eenduidig geformuleerd. Bij multiple choice: een voldoende groot aantal plausibele antwoordmogelijkheden. Dus zelfs een relevante vraag kan door andere oorzaken een slechte vraag worden.
Een goede vraag is vooral: toetst die vakkennis die nodig is. En daar zit het probleem. Want van een student moet je niet verwachten dat die al kan inschatten welke vakkennis belangrijk is en welke niet. Die inschatting kan een docent, vanwege de ervaring en contacten in het vakgebied, juist wél goed maken.
Het kan prima zijn dat die vakkennis die het belangrijkst is, helemaal niet zo moeilijk blijkt te zijn. Dan zou een opgave over zo'n onderwerp best makkelijk zijn, maar dat is helemaal niet zo erg, integendeel.
Je kunt de kwaliteit van een vraag dus niet zomaar gelijkstellen aan "dat waar de studenten de meeste behoefte aan hebben"
Zou je dat pad bewandelen, dan heeft dat als risico dat studenten veel tijd gaan steken in het formuleren over het stuk stof waar ze de meeste moeite mee hebben, terwijl dat stuk helemaal niet zo belangrijk is.
Mijn project idee:
Ik denk dat de reden waarom dit soort opdrachten niet goed lopen komt omdat er geen belong/extra punten aan verbonden zijn aan het insturen van goede vragen. De reden waarom dit er niet is lijkt me omdat leraren de tijd niet hebben voor het geven van cijfers voor vragen? Ik zit te denken aan een algoritme welk dit becijferen van vragen zou moeten vergemakkelijken/automatiseren.
De informatie dat hiervoor nodig is is dat medestudenten de multiple choice vragen van elkaar 2 maal als oefententamen doorlopen met minimaal 1 week tussen de twee tests.
Inderdaad is het lastig om een beoordeling te geven aan een opgave. Het kan wel, maar het loopt een beetje scheef omdat de docent dan eerst heel goed moet definiëren wat hij/zij precies wil zien, en dat ook zo moet uitleggen richting de studenten (die moeten immers wel weten wat er precies van hen wordt verwacht)
Op basis van de percentage correct geantwoord de eerste keer (bijv 50% goed beantwoord) en tweede keer (bijv 80% goed beantwoord), en hoe groot de groei is van correcte antwoorden tussen de twee momenten (30%) zou ik dan een cijfer willen geven. De gedachte hierachter is dat degene die de vraag stelt ook onderzoekt wat de correcte antwoord is, en bij de vraag ook dus uitleg geeft. Nadat studenten het hebben beantwoord kunnen ze de uitleg lezen. De beste vragen zullen moeilijk zijn en dus bij de eerste poging slecht beantwoord worden, als de uitleg goed en duidelijk is zal er echter een grote groei van correcte antwoorden zijn bij de tweede poging. Op basis hiervan dacht ik 1/3, 2/3 of 3/3 punten toe te kennen. Welk de leraar weer kan vertalen naar extra punten bij eindcijfer? (bijv 0.1, 0.2 of 0.3 punten erbij?)
Of een algoritme de oplossing is, weet ik eerlijk gezegd niet. Ik denk het niet, gezien ook de eerdere opmerkingen: het kan best zijn dat een vraag goed is, maar slecht gesteld, waardoor er al meteen een hoog percentage goede antwoorden is. Of, een slechte (te makkelijke) vraag, maar die ook zo onbegrijpelijk is gesteld dat veel studenten het verkeerde antwoord geven. Maar, als dan na de uitleg de bedoeling van de vraag wel duidelijk wordt, geeft iedereen wel het goede antwoord. Dan zou daar, ten onrechte, een hoge waardering aan worden gegeven, de toename is immers gigantisch.
Een betere beoordeling lijkt mij aan de hand van een formulier met een aantal criteria, waarbij de docent dan onderscheid maakt in "voldoet zeer goed / voldoet / voldoet niet helemaal / voldoet helemaal niet". Criteria kunnen dan zijn:
sluit aan bij de behandelde stof
modelantwoord en modeluitwerking zijn in orde
...
Een docent kan ook gewoon aanvullende eisen stellen aan de opgaven. Bijvoorbeeld om 1 makkelijke en 1 moeilijke opgave te bedenken, waarbij makkelijk betekent: kun je direct beantwoorden met de behandelde theorie, en moelijk betekent: hiervoor moet je verschillende stukken van de theorie met elkaar combineren.
Een docent zou ook de onderwerpen kunnen aandragen waarover opgaven gemaakt moeten worden, en op die manier voorkomen dat er alleen maar simpele opgaven worden verzonnen.
Een andere mogelijkheid om dit uit te werken is dat er steeds 2 studenten verantwoordelijk gemaakt worden voor een opgave. Student 1 moet dan de opgave verzinnen en de uitwerking/uitleg opstellen. Student 2 controleert deze, geeft feedback aan student 1, waarna hij/zij de opgave verbetert. Vervolgens wordt de opgave ingeleverd en door de docent beoordeeld (beoordeling geldt dan voor beide studenten). Nadat alle opgaven binnen zijn worden ze online gezet, als extra oefenopgaven voor de studenten.
Op deze manier worden studenten gestimuleerd om op verschillende manieren na te denken over de theorie. Dit lijkt me ook eerlijker omdat sommigen nu eenmaal beter zijn in creëren, en anderen beter in controleren.
Overigens zou ik een ophoging met 0.1, 0.2 of 0.3 punten niet doen. Geef er dan een serieuze waardering aan, bijvoorbeeld 1, 2 of 3 punten op het eindcijfer. Anders maakt het uiteindelijk nog nauwelijks een verschil.