Het licht van de vlamboog is te zwak om een duidelijk spectrum te zien met mijn zakspectroscoop. Fotograferen was lastig, de foto bestaat uit twee aan elkaar geplakte helften.
- arclighter-spectrum 1227 keer bekeken
In het paarsblauwe gebied zijn spectraallijnen zichtbaar. Het spectrum lijkt weinig op het spectrum van bliksem (
1) of de vonk van een wimshurst machine (
2).
De tweede link, een webpagina van de universiteit van Hannover, schenkt een beetje aandacht aan het verschil tussen ideale atoomspectra en de spectra van bliksem en vonken. Interessant is dat die pagina iets zegt over het continue achtergrondspectrum, dat bij bliksem en vonken misschien sterker is dan de herkenbare spectraallijnen. Ze verklaren het continue spectrum met foton-emissie door vrije elektronen die ingevangen worden door een ion. Helemaal duidelijk is me dat niet omdat de stapsgewijze val van het elektron nog steeds een lijnenspectrum zou moeten geven. Misschien dat de initiele kinetische energie van het elektron een lijn vervaagt.
Jan van de Velde schreef:een bliksemflits is zichtbaar om twee redenen:
- blackbodystraling op 30 000 K en dus voorzover het zichtbaar is blauw-wit
Ik vermoed dat het gas nauwelijks blackbodystraling uitzendt omdat zo weinig gas bij een druk van 1 bar geen body is. Een laserstraal gaat door de vlamboog van de aansteker heen, de vlamboog werpt geen schaduw.