Ik dacht zelf reeks, maar nu zie ik af en toe staan "rij". Maar bij andere -even betrouwbare- bronnen zie ik weer staan "reeks".
Wat is het nu?
Met een reeks wordt een sommatie van een oneindig lange rij bedoelt. Dus een reeks is de som van een rij.Jannemann schreef:Ik dacht zelf reeks, maar nu zie ik af en toe staan "rij". Maar bij andere -even betrouwbare- bronnen zie ik weer staan "reeks".
Wat is het nu?
Voor elke rij bestaat er een bijhorende reeks (het "optellen van alle termen uit de rij"), maar die is in het geval van Fibonacci niet interessant (wegens duidelijk divergent). Je bedoelt wellicht 0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, ... en dan spreek je best over de "rij van Fibonacci".Jannemann schreef:Ik dacht zelf reeks, maar nu zie ik af en toe staan "rij". Maar bij andere -even betrouwbare- bronnen zie ik weer staan "reeks".
Wat is het nu?
Ik heb al veel bronnen geraadpleegd en wat ik daar vooral van onthouden heb, is dat er helemaal geen consensus is wat dat betreft. Er zijn veel verschillende definities van "reeks", de een al wat zinvoller dan de andere. De mening van Hessel Pot over het begrip reeksen, ben ik overigens toevallig al eens eerder tegengekomen - ik wist niet dat hij er intussen een artikel over had geschreven.Zie voor de definitie van reeks wikipedia,
Er is wel degelijk volledige consensus. Er zijn wel equivalente formuleringen mogelijk.Ik heb al veel bronnen geraadpleegd en wat ik daar vooral van onthouden heb, is dat er helemaal geen consensus is wat dat betreft.
Een linkje zou hier niet misstaan: "Wat reeksen zijn, is niet te zeggen" van H.N. Potof Nieuw Archief voor Wiskunde, dec. 2008, "Wat reeksen zijn, is niet te zeggen" van H.N. Pot (moeillijk artikel),
Geen titel? Dat maakt het lastig om dit te vinden. Het helpt ook niet dat je zijn naam waarschijnlijk verkeerd geschreven hebt (een 'o' teveel?). Hier kan ik in ieder geval niks vinden.of Nieuw Archief voor Wiskunde, maart 2009 van prof. ACM van Roooij:
Je lijkt te zeggen dat dit uit het naamloze stukje komt van A.C.M. van Rooij. In het stukje van Pot staat echter dat dit uitDe prof haalt aan:
"If we try to add the terms of an infinite sequence (\(a_n\)), we get an expression of the form\(a_1+a_2+a_3+\cdots\)which is called an infinite series".
Misschien, maar op het moment dat je dan die mening ook wilt opdringen aan anderen dan is het roepen van 'onzin' niet voldoende. Dan zul je bewijzen/argumenten moeten overleggen ter onderbouwing.Mijn eerste reactie is "onzin", en voor mij is de kous daarmee af; dat kan ik me permitteren.
Als je mijn verhaal aandachtig gelezen had, dan had je geweten dat dit de woorden van prof. dr. A.C.M. van Rooij zijn.EvilBro schreef:Misschien, maar op het moment dat je dan die mening ook wilt opdringen aan anderen dan is het roepen van 'onzin' niet voldoende. Dan zul je bewijzen/argumenten moeten overleggen ter onderbouwing.
Ik vind het overigens vreemd dat je Pot aanhaalt om te laten zien dat er consensus is. Als Pot iets aantoont dan is het dat er geen consensus is.
Oh! Nu ik! Als jij het artikel van Pot begrepen had, dan weet je dat er geen consensus bestaat...Als je het artikel van Pot begrepen had, dan weet je dat er wel consensus bestaat.
Pot concludeert in de slotparagraaf "Ik blijf erbij dat het het eenvoudigst is om de woorden rij en reeks gewoon als synoniemen te zien". Hij zou de 'reeks van Fibonacci' dus prima vinden.Als je het artikel van Pot begrepen had, dan weet je dat er wel consensus bestaat.