Hoe kan het dat het zwarte gat dan toch 'verdampt' en in kleiner wordt?
Dit is een heel goede vraag waar ik ook een tijdje mee geworsteld heb. Het islastige materie, en ik heb er maar een beperkte kennis van. Een poging tot eenvoudige uitleg:
Het heeft te maken met de term 'negatieve energie' in het reeds aangehaalde Wikipedia artikel.
Nabij de waarnemingshorizon van een zwart gat ontstaan door kwantumfluctuaties voortdurend verstrengelde paren virtuele deeltjes. Zowel het deeltje als het antideeltje hebben massa. Dus zou je kunnen denken dat indien een van deze deeltjes (welk maakt dan niet uit) achter de waarnemingshorizon verdwijnt terwijl het andere deeltje het heelal in schiet zowel het heelal als het black hole in massa zouden moeten toenemen. Maar dit is in strijd met de behoudswetten, want zo zou er iets uit niets worden gemaakt.
Om een virtueel verstrengeld deeltjespaar, bijvoorbeeld een virtueel elektron en zijn antideeltje het positron, reëel te laten worden is energie nodig. Wanneer een helft van het deeltjespaar 'losgeknipt' door de waarnemingshorizon, en reëel gemaakt door er energie aan toe te voegen vervolgens ook nog voldoende kinetische energie krijgt kan het als Hawkingstraling aan de gravitatie van het black hole ontsnappen.
Er is daar bij de waarnemingshorizon maar een energiebron; het black hole zelf. Er wordt gravitationele energie aan het black hole onttrokken om de deeltjes reëel te maken én om een van de deeltjes aan het black hole te kunnen laten ontsnappen. Vanwege de behoudswetten verliest het black hole dan energie. Energie die moet worden afgetrokken van de totale energie-inhoud van het black hole. Dat kan je zien als 'negatieve energie'.
E=mc
2dus verliest het black hole massa, ongeacht of het nu een deeltje of antideeltje uitstraalt.
De werkelijke theorie hierachter is zeer complex, een van de onderliggende fundamenten is de Bogoliubov transformatie, maar die gaat mij zwaar boven de pet:
klik .