MariekeW
Artikelen: 0

Re: Magnetisch veld vanuit de meterkast

Dat Mu metalen scherm werkt zo niet. omdat zo te zien het niet aan de binnenkant zit.

En toch hebben we sindsdien aanzienlijk minder storingen. of dat komt ergens anders door, ik sluit ondertussen niet zoveel meer uit.
WillemB

dat kan, maar de storingen zijn niet helemaal weg zeg je, omdat de trafo niet helemaal in het Mu metaal zit.

kan je de trafo uitzetten.., heb je alleen even geen bel meer neem ik aan...
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
MariekeW

Ik kan er nu niet bij. Maar als dat de verklaring is voor het niet helemaal weg zijn van de storingen, het niet volledig ingepakt zijn vd trafo, dan wordt het wat mij betreft nu heel simpel. Dan maar geen bel.

Al blijf ik mij afvragen waarom die trafo 20 jaar gefunctioneerd heeft zonder problemen. Maar dat zal dan wel een raadsel blijven.
WillemB

Er kan een soort sluiting in zitten, die niet constant optreed, dat gebeurt wel meer met trafo's.(uit ervaring)
Dan zit er ergens in de isolatie van de draden binnen in de trafo een zwakke plek. 
En als er sluiting optreed, dan  gaan er heel andere stromen lopen.

Maar wil nog niet zeggen dat die trafo het probleem is, er is alleen maar een aanwijzing !
anders zat die trafo niet in een Mu metalen afscherming.

Fout zoeken is nu eenmaal stap voor stap zaken uitsluiten, anders kom je er niet uit.
Sinds de uitvinding van tijd, hebben we het niet meer, en kunnen we het ook niet meer vinden.
En wie haast heeft moet langzamer lopen.
klazon
Pluimdrager

Ik zie geen trafo. Wel de kWh meter in een loden jas met een aardaansluiting er aan.
Maar ook dat kan niet de oorzaak zijn van de beschreven verschijnselen. Technisch gezien is het allemaal onzin. Of iemand is al een tijdje bezig een practical joke met je uit te halen. Gebeurt dit allemaal als je alleen thuis bent, of zijn er nog huisgenoten aanwezig? En waar zijn die dan op het moment dat het gebeurt?
Olof Bosma
Moderator

Een paar aanvullende vragen:
Zijn er spanningsbeveiligingen (tegen bliksem) geïnstalleerd?
Heb je weleens tijdens zo'n gebeurtenis een gloeilamp (bv. een halogeenspot) zien opflitsen?
Zijn de gebeurtenissen wellicht op 1 april begonnen (en vanwege overweldigend succes verlengd)?
dat wel natuurlijk
Benm

Dat is inderdaad de kWh teller die daar ingepakt zit, niet de beltrafo - blijkbaar zodandig dat je het telwerk nog kunt zien dus qua afscherming ook niet al te best. Die meter mag je overigens niet openmaken, hij is eigendom van je netbeheerder en rotzooien met de meter wordt over het algemeen ook wel gezien als (een poging tot) fraude ook als dat niet je intentie was. 

Overigens is het verwijderen van de beltrafo geen enkel probleem: een deurbel werkt meestal ook best op een paar batterijen, je moet alleen het lampje uit het knopje halen indien aanwezig omdat anders die batterijen in no time leeg zijn. 
Victory through technology
MariekeW

-de beltrafo zit in het kastje rechts naast de stoppen nu. Mi wel goed ingepakt. Maar sinds dat deze is ingepakt nog 2x een storing gehad in ruim een week tijd. Verwaarloosbaar bij het aantal storingen daarvoor (10-20 x/d) maar toch.

- er zijn geen spanningsbeveiligers tegen bliksem. Het enige dat recent veranderd is, is een nieuwe oven. Uiteraard geen verklaring voor dit alles, maar de storingen gebeurden ook zonder stekker van de oven in het stopcontact. Nooit iets zien flitsen. Wel heeft mijn man een stekkerdoos met wattagemeter, die bij zo'n storing even maximaal uitsloeg

- en voor wie nog denkt aan een 1 april grap of geintje: het gebeurde ook zonder dat er iemand bij de meterkast in de buurt is, ook zonder dat mijn man en/of kinderen thuis zijn. Technisch gezien kan het dan onverklaarbaar lijken, maar het gebeurde toch echt afgelopen tijd. Aangezien ik niet in spoken geloof, moet er links of rechtsom een verklaring zijn. En de trafo lijkt de enige zinnige verklaring.

Dankjulliewel voor het meedenken. Mocht er ooit iets anders nog uitkomen zal ik het hier laten weten.
Benm

Tja, ik kan het me niet voorstellen, maar niets let je die beltrafo even los te koppelen om te zien of het probleem daarmee verdwijnt. 

Voor de rest is er weinig dat kan verklaren hoe meerdere groepen tegelijk zomaar afschakelen, of waar de mangeetvelden vandaan komen. 

Meerdere groepen die tegelijk afschakelen zou nog kunnen komen door een breuk in de nulleiding tussen je huis en het net (voor bij de kwh meter) als je 3 fasen hebt die verschillende groepen in huis voeden. Dat laatste is niet zo ongebruikelijk, maar je zou dan sterk wisselende netspanning moeten hebben op alle stopcontacten, lampen etc - zeg maar de situatie waarbij de lampen in de huiskamer veel feller gaan branden als de koelkast aanslaat, en je pakweg de tv opblaast als je in een andere kamer gaat stofzuigen oid. 

Dit zou je kunnen meten door overal te kijken naar het voltage tussen nul en aarde voor zover je geaarde stopcontacten hebt, normaliter zou dat niet meer dan een paar volt mogen zijn tenzij je exteme grote verbruikers en/of lange draden hebt. 
Victory through technology
MariekeW

Update:

3 wk geen stroomstoringen gehad. Vorige week woensdag is wel 40 keer de stroom eraf geweest. De elektricien heeft een spanningsmeter achtergelaten, zodat we in de gaten konden houden wat er gebeurt bij een stroomstoring. Een aantal keren was er een piek van 500, 600 Volt. Daarbij spookte de KWH meter ook.

Daarop is Liander hier geweest, zij hebben de KWH meter buiten spel gezet, we krijgen een nieuwe meter.

Sindsdien weer niets aan de hand, maar gerust ben ik er nog niet op..
Michel Uphoff
Moderator

Een aantal keren was er een piek van 500, 600 Volt.

Zo, dat is fors! En de apparatuur in huis heeft daar geen schade van ondervonden?
Wat zeiden de mensen van Liander, hebben ze nog een verklaring gegeven?
Olof Bosma
Moderator

Je kunt je nauwelijks voorstellen dat de kWh-meter hiervan de oorzaak is. Die spanningspieken moeten haast wel van buiten komen. Maar dat zal blijken als er een nieuwe meter in zit.
dat wel natuurlijk
Michel Uphoff
Moderator

Dat die meter de oorzaak is, lijkt ook mij vrijwel uitgesloten. Mogelijk is hij door die pulsen defect geraakt, en moest daarom vervangen worden. De oorzaak zou ik ook extern in het stroomnet zoeken.
Een defecte aansluiting van de nulleiding lijkt mij ook niet te kunnen leiden tot 600v pieken.
Wellicht hebben buren een slecht lasapparaat o.i.d. dat sterke inductiepieken op het net zet?
jkien
Moderator

Was de stroommeter die de elektricien heeft achtergelaten niet toevallig een datalogger die het meetsignaal bewaart zodat de electricien achteraf kon bepalen of het meetsignaal voordat de stoppen doorslaan volkomen stabiel is, of dat er afwijkingen en voortekenen zijn?
MariekeW

Ja, we hebben afgelopen tijd div apparaten kapot gehad. Waarbij we al dachten dat dat eerder gevolg dan oorzaak was. Oven, hogedrukspuit, radio, div lampen, storingen in de CV ketel in een tijdsbestek van een maand.

Het buiten spel zetten van de meter was de makkelijkste, snelste "oplossing", de man van Liander dacht ook niet echt dat het daaraan zou liggen. Wat dan wel de oorzaak is, wist hij ook niet. Hij vond dit wel een interessante storing, waarvoor een natuurkundige verklaring móest zijn, maar die hij nog niet zag.

Nu hebben we al een week gewoon stroom. Maar goed, daarvoor is het ook een hele tijd goed gegaan, dus wordt vast wel weer vervolgd

Terug naar “Elektrotechniek”