Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Jasperse
Artikelen: 0

Gewicht van een last berekenen (Hydrauliek)

Beste Forum leden.

Ik ben bezig met een project en vroeg mij af hoe een heftruck het gewicht van een pallet kan bepalen aan de hand van de druk van de hydrauliek.

Ik heb een cilinder met een oppervlakte radius van 12mm
en wij werken met een druk van 80 bar.

Dat geeft dus dat ik met deze cilinder een kracht kan heffen van 3619,112 N

F=P x A

A= 0.012² x Pi = 0.000452389

F= 8000000x0,000452389 = 3619.112 N

Maar hoe kan ik nu berekenen welk gewicht ik daadwerkelijk aan het heffen ben als ik mijn pomp 80 bar laat sturen?

Michel Uphoff
Moderator

Re: Gewicht van een last berekenen (Hydrauliek)

Als de persdruk van die pomp onveranderlijk 80 bar is, kan je dat niet.
Bij een last van 369 kg (waarschijnlijk iets minder vanwege wrijving) stopt het tillen en dat is dat.
Nergens een metertje die de werkelijke druk in de cilinder aangeeft, of is er een indicatie van het door de pomp verbruikte vermogen?
Jasperse

We gebruiken in totaal 4 van deze cilinders en plaatsen in de ringleiding voor de cilinder een drukmeter. Verder worden er wel waardes uitgelezen van de Elektromotor die aangesloten is om een 6cc pomp.

verder is de persdruk regelbaar door ons. maar we hebben gemeten dat we nu tijdens heffen ongeveer 80 bar van de pomp vragen (gemeten voor de ringleiding)
king nero

trekken die cilinders aan één en dezelfde ketting? Is die ketting dubbel getrokken (met een soort van katrol op de mast van de heftruck) ?
Hoe wordt de kracht juist overgebracht?
Michel Uphoff
Moderator

We gebruiken in totaal 4 van deze cilinders en plaatsen in de ringleiding voor de cilinder een drukmeter.
Ok. Dan is het mogelijk om a.d.h.v. die druk het gewicht van de last uit te rekenen.
Je hebt 4 cilinders, dus is het gewicht van de last gelijk aan de druk in de ringleiding maal het totaaloppervlak van de vier zuigers. Ongeveer 18,5 kg per bar druk in de ringleiding (wrijvingsverliezen en gewicht van de vork buiten beschouwing gelaten).

Tenzij, en daar wijst King Nero hierboven heel terecht op, er nog een katrolmechanisme gebruikt wordt. Bijvoorbeeld om de hefhoogte te vergroten. Als de hefhoogte bijvoorbeeld het dubbele is van de zuigerslag, halveert het hefvermogen tot zo'n 9,25 kg per bar.
Jasperse

In dit geval is het idee om de cilinders onder een plaat te zetten en op deze plaat komt verder geen last te staan.

Maar het idee is dus dat we de last heffen. Als we dan hoog zijn stoppen we met aansturen en sluiten we de klep voor het aansturen van het heffen.

En dan op dat moment doen we een druk meting? en daaruit kunnen we dan testen met verschillende gewichten en zo een grafiek maken?

ik ben namelijk bang dat als ik aanstuur met stel 80 bar. Dan mijn klep sluit van het ventiel. Dat dan de druk 80 bar blijft.

Dus welke last ik dan ook hef als 80 bar de last kan heffen blijft na het sluiten van de klep de druk op 80 bar staan in de ringleiding
Michel Uphoff
Moderator

En dan op dat moment doen we een druk meting? en daaruit kunnen we dan testen met verschillende gewichten en zo een grafiek maken?
Ja, dat zou moeten kunnen, vermits de drukmeter de druk in de cilinders meet.

Dus welke last ik dan ook hef als 80 bar de last kan heffen blijft na het sluiten van de klep de druk op 80 bar staan in de ringleiding.
De druk in het hele systeem is zolang het systeem open overal dezelfde. Als de drukmeter tussen de cilinders en de klep staat, dan zal hij de druk in de cilinders meten. Als de drukmeter tussen de pomp en de klep staat en de pomp loopt door na afsluiten van de klep, dan wordt de pompdruk gemeten en daar heb je dan niets aan.

Wat je precies voor ogen hebt is mij niet duidelijk. Wil je een plaat door vier perscilinders op de hoeken omhoog brengen? Zo ja, wat doe je om te voorkomen dat bij een ongelijke belasting van de vier cilinders de hele zaak scheef gaat staan?

Maak anders even een schetsje van het hele systeem waaruit de werking en de plaatsing van de onderdelen duidelijk wordt.
Jasperse

Het systeem is bedacht als volgt.

Op vier hoeken een cilinder die +/- 50 mm kan heffen.
op deze cilinders monteren we een frame waar een pallet op geplaatst kan worden.

alle poorten van de cilinder voor het heffen zijn met elkaar verbonden met een ringleiding en dat geld ook voor de poorten van het zakken. (hierdoor zorgen we dat de gelijkloop beter blijft)

In de ringleiding van het heffen is een druksensor bedacht die dan kan meten wat de druk is tussen de klep en de onderkant van de cilinder.

zo hopen wij te kunnen wegen wat een pallet weegt.

De onbekende die ik alleen kan bedenken zijn de volgende.
  • Zal de plaat zakken als we de klep van de ringleiding heffen openzetten zakken (je krijgt dan toch een vacuum in de andere ringleiding waardoor je niet zal zakken)
  • moeten we dan beide kleppen openzetten? maar hoe zuig je dan hydrauliek vloeistof aan in de leiding voor het zakken.
  •  

Terug naar “Natuurkunde”