Bakkermannn
Artikelen: 0

Vergeetmenietjes

Beste lezer,

Ik probeer deze opstelling op te lossen en probeer hiervan de doorbuiging te berekenen. (zie foto 1).

Het gaat om een balk die op drie punten vast zit en wordt belast met een gelijkmatig verdeelde belasting.

De ophangingen gedragen zich meer als inklemmingen dan als scharnieren. Vandaar dat ik hiervoor de vergeetmenietjes gebruik van twee inklemmingen. De sommatie van beide formules moet de doorbuiging geven.

Mijn vraag luidt:
-De doorbuiging in het  midden van de balk zou gelijk aan 0 moeten zijn, aangezien hier ook een scharnier zit. Alleen als ik de formules invul krijg ik er geen 0 uit. Klopt dit? Of kloppen de formules niet?

Daarnaast ben ik opzoek naar de doorbuiging tussen twee ophangingspunten. Kan ik daarvoor gewoon de formules van de vergeetmetnietjes bij een afstand 'x' berekenen en van elkaar aftrekken?

Ik hoor t graag!

bakkermannn

Bijlagen
2
2 3101 keer bekeken
1
1 3101 keer bekeken
Jan van de Velde
Moderator

Re: Vergeetmenietjes

Opmerking moderator

Verplaatst naar het forum constructie- en sterkteleer
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Rola

Waar zitten nu je steunpunten, aan de uiteindes of ook in het midden?

Wat zijn de groene pijlen?

Teken een duidelijk mechanica schema.

Als de groene pijlen krachten zijn, de ligger is aan de uiteinden ingeklemd en in het midden zit een scharnier dan is de doorbuiging ongelijk aan nul....
Rola

Als dit een ligger op 3 steunpunten is, dan is deze goed op te lossen mbv clapeyron of gaapvergelijkingen.
Bakkermannn

Rola schreef: Waar zitten nu je steunpunten, aan de uiteindes of ook in het midden?

Wat zijn de groene pijlen?

Teken een duidelijk mechanica schema.

Als de groene pijlen krachten zijn, de ligger is aan de uiteinden ingeklemd en in het midden zit een scharnier dan is de doorbuiging ongelijk aan nul....
 Beste Rola,

Bedankt voor uw reactie.

In de nieuwe bijgevoegde foto (foto 3) staat de daadwerkelijke situatie. Het is een u-profiel welke wordt bevestigd door drie platen in het u-profiel. Deze platen worden gefixeerd aan weer andere platen (foto 4). Een verdeelde belasting wordt uitgeoefend op de onderzijde van de balk.

Ik ben het aan het simuleren met Solidworks, maar zou graag met de hand willen checken of deze waardes kloppen.

Hopelijk is t zo duidelijk!
Bijlagen
4
4 3099 keer bekeken
3
3 3099 keer bekeken
CoenCo
Technicus

Dit is nog steeds een warrig verhaal.

Teken (met de hand) het schema van de constructie.
Geef aan wat de opleggingen zijn, en welke vorm (scharnier, inklemming)
Geef aan wat de belasting is.
Geef knopen/opleggingen een Letter (A, B, C)
Zorg voor maatvoering.

Bepaal de oplegreacties
Bepaal de dwarskrachten
Bepaal de momentenlijn
Bepaal de doorbuigingen

Laat bij al deze stappen duidelijk zien wat je berekend, welke formule je voor welk deel van de balk gebruikt. En wat er uitkomt, inclusief eenheden.

Dan pas kan een ander controleren wat je gedaan hebt.
Panhenkoek

Bakkermannn schreef:  Beste Rola,

Bedankt voor uw reactie.

In de nieuwe bijgevoegde foto (foto 3) staat de daadwerkelijke situatie. Het is een u-profiel welke wordt bevestigd door drie platen in het u-profiel. Deze platen worden gefixeerd aan weer andere platen (foto 4). Een verdeelde belasting wordt uitgeoefend op de onderzijde van de balk.

Ik ben het aan het simuleren met Solidworks, maar zou graag met de hand willen checken of deze waardes kloppen.

Hopelijk is t zo duidelijk!
uit eigen ervaring zou ik heel voorzichtig zijn met de waarden uit solidworks. verder is het niet duidelijk aangegeven waar de steunpunten zijn en wat voor steunpunten dit zijn.
is hij aan de uiteinden ingeklemd of ligt hij ergens op? en wat voor steunpunt zit in het midden?
king nero

Panhenkoek schreef: uit eigen ervaring zou ik heel voorzichtig zijn met de waarden uit solidworks.

Alle FEA's werken met hetzelfde principe: garbage in, garbage out. SW is geen uitzondering: correcte invoer geeft correcte resultaten.
Correcte invoer wil ook zeggen: juiste mesh kiezen, juiste constraints, belastingen, vrijheidsgraden, ...

Goede tip: als je het met de hand niet kunt schetsen, lukt het zeker niet met een FEA/CAE programma. Begin met de basics, leer vervolgens lopen.

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”