Niveek
Artikelen: 0

Kortsluiting bij een lus op de fase?

Hier ben ik weer met een vraag,

Deze keer lijkt het een simpele kwestie maar iets waarbij beide mogelijkheden mij logisch lijken. Bij het 'renoveren' van een bestaand elektrisch schema kwam ik het volgende tegen (zie attached file).

A,B,C zijn NG contacten van een zekeringsautomaat. D is een relaiscontact waarvan de spoel is aangestuurd door een PLC uitgang. De relaisspoel hier onder heeft als functie een contact te sturen dat word binnengelezen in de PLC. (Er worden dus storingen gedetecteerd)

Nu vroeg ik mezelf dat wanneer zowel A als B of A en D of ... (meerdere combinaties mogelijk maar ik bedoel gewoon een lus maken op de fase met AC-spanning) dit een kortsluiting maakt?

In begin dacht ik zonder twijfel van wel.. Maar nu ben ik toch aan het twijfelen geslagen: dit zijn namelijk 2 punten met hetzelfde potentiaal en ik kan me voorstellen dat dit geen problemen geeft..

Ik vertrouw graag op jullie expertise!

Bijlagen
Wetenschapsforum
Wetenschapsforum 657 keer bekeken
klazon
Pluimdrager

Re: Kortsluiting bij een lus op de fase?

Zitten de contacten A, B en C in één zekeringsautomaat? Of in 3 verschillende? En waarvoor dienen die automaten? Ik vind dit een vreemde schakeling, je kan niet zomaar de uitgangen van meerdere automaten aan elkaar knopen.
Niveek

Dit zijn hulpcontacten van verschillende motorbeveiligingsautomaten
klazon
Pluimdrager

Dan is het geen probleem, mits alles op dezelfde fase zit.
Niveek

Bedankt voor het snelle antwoord, u heeft mijn twijfels weggenomen :)
CoenCo
Technicus

Maar als alle contacten N.G. (ik neem aan N.C.) zijn, dan zal het uitvallen van één automaat niet tot gevolg hebben dat je een storing detecteert.

In dit geval moet je alle N.O. Contacten parallel zetten, en alle N.C. contacten in serie.

Het schema maakt niet helemaal duidelijk wat je nu wil en doet.
klazon
Pluimdrager

CoenCo schreef: Maar als alle contacten N.G. (ik neem aan N.C.) zijn, dan zal het uitvallen van één automaat niet tot gevolg hebben dat je een storing detecteert.
In eerste instantie zat ik hier ook een beetje vreemd tegenaan te kijken, maar NG (of NC) betekent dat het contact gesloten is bij uitgeschakelde automaat. Dus het plaatje klopt toch wel.

Terug naar “Elektrotechniek”