De korrelgrootte speelt natuurlijk een grote rol. De korrelgrootte van zand loopt uiteen van wat meer dan 2 mm tot wat minder dan 0,1 mm. Daar zit een volumefactor 10.000 tussen. Saharazand is inderdaad vrij fijn. Hier een afbeelding van dat zand, ik heb er een millimeterschaal op gezet:
- sahara zand 2335 keer bekeken
Saharazand. Bron:
klik
Een schatting van de gemiddelde korrelgrootte op basis van deze afbeelding: 0,4 mm. Er moet rekening gehouden worden met de meest dichte pakking (
klik). Een m
3 zand (overwegend kwarts) weegt ongeveer 1500 kg, terwijl kwarts een dichtheid heeft van 2,65. Dan kom je ruwweg op een pakking van 56%, en zitten er dan zo'n 8.800 zandkorreltjes in een cm
3. Dat komt aardig overeen met de schatting van de eerder aangehaalde Jason Marshall (8.000).
Als zandkorrels op stranden gemiddeld beduidend groter zijn dan in de Sahara, dan is die factor van minimaal 200 die ik eerder schatte aan de lage kant.
@Klazon: Bij zichtbaar heelal denk ik aan wat je met het blote oog of via optische telescopen kunt zien. Het met moderne middelen waarneembaar heelal is toch een stuk groter.
Het zichtbare heelal is een huis-tuin-en-keuken term, daar is geen definitie voor te construeren. Met het zichtbare heelal wordt altijd het waarneembare heelal bedoeld (nu ongeveer 94 miljard lichtjaar diameter).