In de test koelbox zitten twee sensoren, op de bodem en een bij het deksel. Een onbruikbare 15 Watt soldeerbout (handvat gebroken, handig..) is met contactpasta helemaal in een geboord gat in een groot processor koelblok gestoken. Op dat koelblok een cpu fan op halve toeren. De sensor van de broedmachine thermostaat (die een gemoduleerde (pwm) spanning naar de soldeerbout stuurt) houdt volgens fabrikant de temperatuurverschillen bij de sensor onder 0,1 graad (opgave 0,05 tot 0,08 graden). Deze sensor hangt ongeveer in het midden van de box. Er is dus sprake van een continue en vrij snelle luchtcirculatie door de fan. De eerste vluchtige meting was veelbelovend. In de koelbox bleef de temperatuur van beide sensoren op 37 +/- 0,2 graden gedurende 8 uur terwijl de temperatuur van de kamer daalde van 27,7 naar 24,5 graden.
Deze week plaats ik het winddichte kastje van de torsiebalans in een grotere Eps kast waarin die thermostaat gecontroleerde verwarming met ventilator. De reden hiervoor is dat op grond van de 10 daagse meeting duidelijk is dat convectiestromen in het gesloten kastje de torsiebalans tot wel 0,1 graad kunnen laten uitwijken. Vooral als een piek- of dal temperatuur was bereikt en het teken van de sensoren verwisselde (de urenlang warmere sensor koelde af tot onder de temperatuur van de voorheen koudere- of andersom), kreeg de torsiebalans een duwtje. We hebben het hier over kasttemperaturen die min of meer sinusvormig tot maximaal 4 graden per dag varieerden en sensorentemperaturen die bij de pieken en dalen van de kamertemperatuur tot 0,8 graden van elkaar konden verschillen.
Overigens klinkt dit wel wat ernstiger dan het is, want ondanks de ongewenste convectie was er bijna iedere dag een periode van meerdere uren waarin de torsiebalans minder dan een boogminuut draaide. Het meten van een slingerperiode duurt slechts 6 minuten. Maar ik wil de basis zo goed als in een woonhuis mogelijk is krijgen.
Hier een weergave van de metingen op een gewone windarme dag:
- 2edag 953 keer bekeken
Let op de mooie horizontale rij tussen 13 en 19 uur. Maximale afwijking daar is +/- 0,02 booggraden.
Ook de wind speelde soms parten. Tijdens de stormdagen van vorige week draaide de balans tijdens windstoten van 60 tot 75 km/u zeer onregelmatig tot wel 0,2 graden, om zodra de windstoten tot minder dan 45 km/u waren afgenomen weer de vertrouwde maximaal 0,1 graden 24 uurs cyclus te hervatten.
- 6estormdag 953 keer bekeken
Tijdens storm valt er weinig zinnigs te meten, maar na dag 7 zag het er weer uit als bij de vorige grafiek.
Van verstoringen door verkeer, buren e.d. is niets gebleken. Ik kon zelf niet verstoren want was in het buitenland.
De energie die de laser toevoegt is heel gering. Bij 90% reflectie moet dat minder zijn dan 0,5 mW. Het spiegeltje moet in het winddichte kastje omdat luchtstromen buiten het kastje anders via het spiegeltje de torsiebalans gaan verstoren. De sensoren zullen nauwelijks energie toevoegen aan het geheel, anders zouden ze in lucht een merkbaar hogere temperatuur aangeven dan in bijvoorbeeld water, en dat is niet het geval.
Het stenen blad is wellicht niet nodig voor afdoende thermische inertie maar met een veel hogere warmtecapaciteit (18 kg maal 920 J/kg.K) dan de loden (20 kg maal 130 J/kg.K) testmassa's wel mooi meegenomen. De plaat is echter nodig om een stabiele basis te vormen voor een taatslager dat een 'draaibrug' met de twee 10 kg testmassa's laat draaien en voor de vier stelpootjes waarop het glazen kastje komt te staan zodat de brug er vrij onderdoor kan draaien (de twee gastankjes op de foto nemen even de honneurs voor de toekomstige loden testmassa's waar):
- blad met taatslager 955 keer bekeken
- draaibrug met dummy 's 955 keer bekeken
Hier een van de grafieken die ik van de 10 dagen test heb gemaakt: De temperatuur van beide sensoren ten opzichte van hun gemiddelde temperatuur over de hele periode. Daar waar het temperatuurverschil tussen beide sensoren het hoogst is, week de balans het meest van het nulpunt af. Dat lijkt mij vrij logisch; grotere temperatuurverschillen is meer luchtbeweging. De hoop is dat ik door vrij snelle luchtcirculatie i.c.m. de verwarming en thermostaat in de buitenkast de temperatuur daarbinnen (en dus in het winddichte testkastje) overal zo voldoende stabiel en gelijkmatig kan houden.
- 10 dagen stabiliteitstest torsieslinger T1 en T2 955 keer bekeken
(T1 = linksboven voor, T2 is rechtsonder achter in het meetkastje. Klik voor grotere weergave)