Barri
Artikelen: 0

reactiekrachten statisch onbepaalde constructie bepalen

Beste leden,

Heeft iemand enig idee hoe ik de reactiekrachten in punten B en C kan bepalen? Bij een balk zou je gebruik kunnen maken van het kwispeleffect, maar bij deze constructie loop ik echt vast.

Bijlagen
VLS poot
(155.01 KiB) 121 keer gedownload
Rola

Re: reactiekrachten statisch onbepaalde constructie bepalen

Wat voor oplegging zit er in C?

Zo te zien gaat het hier over https://sciencetalk.nl/forum/index.php/topic/203348-doorbuiging-theo-jansen-mechanisme/ klopt dat?
Barri

Re: reactiekrachten statisch onbepaalde constructie bepalen

Dat klopt!

Misschien maakt het plaatje hieronder duidelijk hoe het mechanisme werkt.

De punten B en A zijn gefixeerde punten waar een as doorheen loopt. In punt A zit een aandrijfas die de zwengel aandrijft. De staaf tussen punt A en C is dus de zwengel en draait om punt A. Omdat er een penverbinding zit in punt C, heeft dit punt zowel een kracht in de Y richting als in de X richting.  In de VLS hierboven is te zien dat punt B precies boven de reactiekracht van 460,5N zit, daarom heeft de Y component van de kracht in punt B dezelfde grootte als de reactiekracht van 460,5N en kunnen we zeggen dat Cy= 0N. Alleen heb ik geen idee hoe ik bij zowel punt C als bij punt B de reactiekrachten in de X richting kan bepalen. 

Mijn doel is om de grootte van de krachten in de drukstaven te bepalen zodat ik deze kan berekenen op knik. 

Ik hoop dat jullie mij nu verder kunnen helpen. 

Bijlagen
loopmechanisme
loopmechanisme 492 keer bekeken

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”