Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Christoph Ronken
Artikelen: 0

Gewicht van een flu

Mijn vraag gaat over onderstaande afbeelding: 

In het linkse geval geeft de weegschaal het gewicht aan van de beker, het water en het balletje. 
In het rechtse geval zit ik met tegenstrijdige gedachten:

- enerzijds denk ik dat de weegschaal hetzelfde aangeeft aangezien het balletje zich nog steeds in het fluïdum bevindt
- anderzijds denk ik dat de weegschaal enkel het gewicht aan van de beker en het water aangezien indien het fluïdum lucht was het balletje in vrije val zou zijn en dus 'gewichtloos' is 

Een opheldering zou zeer welkom zijn. 
Bijlagen
fysica
fysica 371 keer bekeken
die hanze
Artikelen: 0

Re: Gewicht van een flu

Beste, je 2de gedachte is in de goede richting denk ik hoewel er nog iets in de opgave moet staan.
Indien het balletje aan constante snelheid in het water aan het afdalen is, is het gewicht gelijk aan het eerste geval omdat het balletje nu niet meer versneld wordt doordat de zwaartekracht wordt opgeheven door de "waterweerstands kracht" die afhankelijk van de snelheid is (denk aan een parachute sprong).
Indien het balletje net wordt losgelaten en geen snelheid heeft wordt het versneld en is het deels in vrije val. Ik zeg deels omdat de valversnelling kleiner is dan g omdat het balletje water verplaatst (zie wet archimedes). Het gewicht op de weegschaal is nu dat van de beker, het water en het volume van het balletje in water. Kun je hier mee verder? Ken je de wet van archimedes en drijfkracht?

Terug naar “Natuurkunde”