Inmiddels een stapje verder.
Een 48 uurs meting van de door de broedthermostaat geregelde temperatuur in de isolatiebox bracht goed en slecht nieuws.
Het ongeïsoleerde glazen meetkastje werd van binnen voorzien van de twee Voltcraft sensoren (rechtsachter onder en linksvoor boven) en volledig winddicht afgeplakt. Buiten dit kastje werd de sensor van de broedthermostaat ongeveer in het centrum van de isolatiebox geplaatst, terwijl door een klein gat in het Eps de Labortherm kwikthermometer ongeveer 20 cm diep in de koelbox werd gestoken. In een hoek van de isolatiebox het koelblok op een stuk Eps geplaatst zodat de 15 Watt verwarming en de ventilator van het koelblok de inhoud van de isolatiebox zo goed als mogelijk op constante temperatuur konden brengen.
Positief was, dat de temperatuur volgens de Labortherm kwikthermometer stabieler bleek dan gedacht. Met onregelmatige tussenpozen werd zijn temperatuur met een loep afgelezen en zo goed mogelijk op honderdsten van graden ingeschat. De temperatuurvariatie bleek volgens de kwikthermometer zeer beperkt. Ze bleek maximaal een tiende graad uiteen te lopen over 48 uur bij een kamertemperatuur die varieerde tussen 24 en 32 graden.
Ronduit negatief was echter, dat de twee sensoren van de Voltcraft digitale thermometer desondanks veel grotere afwijkingen vertoonden.
Daarom een nieuwe test gestart, waarbij zowel de sensor van de thermostaat als beide Voltcraft sensoren op het kwikreservoir van de Labortherm werden geplaatst, ingesmeerd met contactpasta met tape werden omwikkeld, en in de isolatiebox werden geplaatst. Mijn vrees werd bewaarheid:
- temperatuur S1 S2 thermostaat en labortherm op zelfde punt in isolatiebox 886 keer bekeken
klik voor grotere weergave
De Labortherm (paarse lijn) week in de meetperiode slechts enkele hondersten van een graad af. Na opwarmen en uit-oscilleren bleef de temperatuur tussen 35,10 en 35,13 graden in een kamer waarin de temperatuur met 6 graden varieerde. De broedthermostaat blijkt inderdaad een zeer stabiele temperatuur te kunnen handhaven, dat is goed nieuws.
Maar beide sensoren van de Voltcraft (rood, blauw) vertoonden op schijnbaar volslagen willekeurige momenten forse afwijkingen en lijken overall een stijgende tendens te vertonen.
- Delta T S1 S2 thermostaat en labortherm op zelfde punt in isolatiebox 886 keer bekeken
klik voor grotere weergave
Het zou te verwachten zijn dat de delta T tussen beide sensoren zo goed als 0 graden moet blijven, een tiende graad of zo afwijking zou ik nog geaccepteerd hebben. Ze blijkt echter 1,3 graden te zijn. Dat maakt de Voltcraft voor deze metingen onbruikbaar.
Als er iemand nog een idee heeft hoe ik het willekeurige gedrag van de Volcraft kan temmen, graag. Anders zal ik het ding niet meer gebruiken, wat heel vervelend is omdat ik dan aangewezen raak op handmatig aflezen van de kwikthermometer (waarvan ik er maar een heb). Dus ideeën zijn welkom:
- Batterijen vervangen door gestabiliseerde voeding?
- Voltcraft inpakken in aluminium folie?
- De meetsnoeren afschermen?
- Temperatuur Voltcraft controleren?
- Goedkoop en nauwkeuriger alternatief voor Volcraft?
- ?