Ik denk dat het meer om de winstoten gaat, die het dak/huis laten schudden.
Dat is aan de laserdot goed te zien, die gaat dan ook verticaal slingeren.
Moderator: physicalattraction
Gebaseerd op die afmetingen heeft de grote cilinder een volume van 785 ml en de kleine een volume van 159 ml.Twee cilinders zijn beide 10 cm hoog. Een heeft een diameter van 10 cm en 9,1 kg massa en de andere een diameter van 4,5 cm en 1,66 kg massa.
Maar die is toch eigenlijk alleen voor puntmassas, niet specifiek voor bolvormige objecten?
Komt dat doordat de door jou genoemde maten niet exact zijn?
Heb je daar een betrouwbare link of bron van, want voor mij is dit nieuw, en ik kan het dan ook moeilijk geloven.Homogene bollen mag je reduceren tot een puntmassa in het centrum waardoor de gravitatiewet van Newton zondermeer toegepast kan worden.
Ik denk niet dat er een simpele formule voor bestaat, net zo min als ik dat geloof voor bollen. Maar er zullen voor twee cilinders best wel publicaties bestaan met een hoop sigmas erin..... of de correcte formule (die zou toch allang gevonden moeten zijn?)
So, the remaining mass m is proportional to r3, and the gravitational force exerted on it is proportional to m/r2, so to r3/r2 = r , so is linear in r.
Heb je daar een betrouwbare link of bron van, want voor mij is dit nieuw, en ik kan het dan ook moeilijk geloven.
Bovendien zullen die bollen bij dezelfde diameter een kleinere massa dan een cilinder hebben, oftewel bij dezelfde massa een grotere diameter benodigen, wat ruimtegebrek kan betekenen, en ook een grotere afstand tussen de zwaartepunten benodigen bij dezelfde afstand tussen de buitenzijdes van de bollen. Dus waarschijnlijk een lagere F.Of ik moet overgaan tot het maken van bolvormige massa's en dat is ook geen simpele opdracht.
Om een numerieke oplossing te programmeren is het toch wel belangrijk om de exacte maten (op een milimeter nauwkeurig) van alle cilinders te weten. Aangezien je de maten uiteindelijk toch exact moet bepalen om G te berekenen zou het best zijn dat nu al te doen.Wie (zie bericht 107 voor de voorlopige gegevens) helpen wil met een dergelijke berekening........
..............
De exacte maten, materialen en dientengevolge massa's zijn van latere zorg.