ArcherBarry schreef:
hmm ik denk dat, dat een gevaarlijke aanname is.
Een riem kan nog niet uitgerekt zijn maar wel verdroogd en dus zwak genoeg om te knappen.
(ik spreek uit ervaring met een miskoop van een auto)
Vandaar ook mijn vraag - het knappen van zo'n riem heeft in een automotor vaak fatale gevolgen (total loss gezien de leeftijd van de auto waarop het meestal gebeurd).
Slijtage kun je wellicht beter inzichtelijk krijgen door te kijken wat er met de riem gebeurd bij een korter interval, bijvoorbeeld hoeveel de speling toeneemt in 1 dag ipv in 3 maanden.
Tests met temperatuurcycli en dergelijke zijn mogelijk niet zo relevant, als het in een industriele omgeving staat met een tamelijk constante temperatuur, vochtigheid en dergelijke heeft het niet zoveel zin om door de extrema te cyclen om te zien wat het effect is.
Afgezien daarvan is het ook zaak te kijken naar hoe groot het probleem is als iets faalt, en daarmee de acceptabele kans te berekenen.
In een automotor is het falen van de distributie onacceptabel, dat is iets dat feitelijk nooit mag gebeuren gezien je meestal het motorblok kunt afschrijven of compleet moet reviseren als het gebeurd. De fabrikant kan aangeven dat je de riem iedere 100.000 km moet vervangen, waarbij pakweg 1 op 1000 stuks breuk voor die 100.000km nog acceptabel is.
Kijk je bijvoorbeeld naar een (halogene) koplamp van een auto is het prima acceptabel als de helft daarvan ergens tussen 1000 en 2000 uur gebruik faalt: het is een relatief goedkoop onderdeel dat meestal tamelijk eenvoudig te vervangen is (al zijn er auto's waarbij het ondoenlijk is zonder de hele lampunit te demonteren).
Dit is een overweging die je altijd moet maken als het over 'levensduur' gaat: Bedoel je tijd waarin bijvoorbeeld de helft kapot gaat, of 1% van de exemplaren, of wellicht 1 op een miljard?
En 1 op een miljard is niet eens een idioot getal, stel dat je een geheugenmodule van een gigabyte in een ruimtesonde hebt zitten, dan ga je niet content zijn als blijkt dat na 1 week al 1 op de miljard geheugenlocaties defect is, zelfs als ze gemiddeld wel 100 jaar mee gaan.