@CoenCo Voor de eindsituatie waarin je de kracht meet, lijkt dat dubbele pendulum effect me niet significant?
Nee, daar is het geen probleem want een statische situatie.
Voor het bepalen van de torsieconstante heeft het mogelijk wel invloed.
Dat lijkt mij wel. Ik stel mij een stok voor die ik in het midden met een hand beetpak en horizontaal houd. Aan de einden zitten twee massa's. Het kost een bepaalde kracht in mijn pols die stok heen en terug te draaien. Nu hang ik de gewichten aan een touwtje aan de stokuiteinden, ze hangen nog steeds op dezelfde horizontale afstand van mijn hand, maar het roteren van de stok verloopt nu merkbaar anders. In het begin zal het minder moeite kosten (de gewichten kantelen, blijven achter), en tegen de tijd dat ik mijn hand terug draai, schieten de gewichten, die kinetische energie hebben verkregen, nog door naar buiten en kantelen dus weer.
Hoe groot het effect in de torsiebalans precies is, is m.i. vrijwel niet te berekenen en met een eenvoudige of dubbele pendule berekening kom je m.i. niet aan de juiste waarden. Er zit waarschijnlijk ook nogal wat wrijving tussen de ophangoogjes en de torsiestang als de meetmassa's kantelen.
Wellicht is het uiteindelijke effect voor mijn balans heel gering. De torsiehoek die ik verwachtte is ongeveer 0,1 graad kleiner, maar dat is slechts 0,2 mm minder tangentiële verplaatsing van de testmassa's. Bij zulke kleine krachten en hoeken laat mijn intuïtie mij in de steek.
Dus ga ik toch maar over tot het aan de torsiearm fixeren van de cilinders. Niet ideaal, maar het zou een indruk kunnen geven van de grootte van de gemaakte fout in de setup.
@Pinokkio Wil je nu bollen gaan gebruiken omdat Cavendish bollen gebruikte?
Nee, niet daarom. Maar omdat het door de bolsymmetrie een probleemloze setup is. Als ik tevoren had bedacht dat het gebruik van cilinders zoveel probleempjes zou introduceren had ik het van meet af aan met bollen gedaan. Een kubus maakt de problemen alleen maar complexer, want het gravitatieveld daarvan is afhankelijk van de oriëntatie t.o.v. de vlakken.
evenwijdig aan de glazen wanden
In aanvang wel, maar zodra de balans roteert niet meer.