Hi all,
Ik hoop dat ik dit topic onder het wiskunde forum mag onderbrengen, het is namelijk een wiskundig probleem, los van de fysische achtergrond. Zo niet, geef maar een seintje of smijt hem maar naar het fysica departement.
Anyhowz...
Veronderstel de volgende opstelling: Een variabele instroom, een buffer en een vaste (eenheids)uitstroom. De grootte van het buffervat wordt uitgedrukt als een factor (bv B) van de eenheidsuitstroom. De instroom is variabel, doch met een gekend profiel.
De uitdaging is om de instroom te scaleren met een zo klein mogelijke factor zodanig dat het buffervat nooit leeg raakt.
De lange oplossing zie ik als volgt:
Begin gewoon over het gekende profiel te integreren (met limitatie tot B) en trek er de uitstroom vanaf. Zoek, al dan niet numeriek, de scaleringsfactor waarbij de integraal net niet meer negatief wordt.
Daar lijkt me weinig discussie over te zijn.
Volgens mij moet er ook een korte oplossing zijn, namelijk als volgt:
Neem het lopende gemiddelde over een interval B en neem uit deze reeks het minimum. Scaleer dit minimum zodanig dat het overeenkomt met de eenheidsuitstroom.
Mijn vraag is echter:
Klopt dit wiskundig gezien wel? Ga ik dezelfde uitkomst krijgen? Of is de laatste methode te kort of juist te lang door de bocht?
Graag jullie reacties.