Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Benm
Artikelen: 0

Re: Joule berekenen zelfgemaakte luchtbuks

Die diabolos ken ik ook nog wel inderdaad, maar zijn die niet al voorzien van een soort kartelrand als je ze laadt? In de zin dat de rifling ze wel een draai geeft door de kartels die er al aan zitten, maar niet daadwerkelijk de groeven erin maakt?

En je kunt er inderdaad redelijk nauwkeurig mee schieten binnen een tiental meters, herhaalbaar genoeg om een vakje op een dartbord te raken vanaf zeg 5 tot 10 meter met wat oefening. 

Die dingen op de kermis zijn uiteraard gemaakt om zo slecht mogelijk te zijn, en de minst reproduceerbare afwijkingen te hebben zodat je zelfs met oefening met zo'n geweer eigenlijk niet fatsoenlijk raak kunt schieten. 

Hoewel het er uitziet alsof je nauwkeurig kunt richten met een lange loop met sights erop en dergelijke is het gewoon compleet kansloos - ik denk dat je een stuk meer kans maakt als je een eenvoudig handvuurwapen mag gebruiken ipv zo'n kermisbuks. 

In nederland is het allemaal wat moeizaam, maar als je een keer ergens bent waar je gewoon aan de slag kunt op een firing range met een echt vuurwapen is dat verbazend nauwkeurig (en luidruchtig). 
Victory through technology
Michel Uphoff
Moderator

maar zijn die niet al voorzien van een soort kartelrand als je ze laadt?

Nee, die komen er wel grotendeels in als je het kogeltje in de laadopening van de loop drukt.

Sommige diabolo's hebben wel kartels, maar die zijn het gevolg van het fabricageproces en ze lopen niet door tot aan de buitenranden:

diabolo
diabolo 332 keer bekeken
Benm

Het rechter plaatje ziet er wel ongeveer uit als wat ik me herinner - als kind heb ik er wel mee geschoten.

Maar hoe het nou zit met die rifiling is me niet helemaal duidelijk, ergens staat me bij dat je die diabolos meerdere keren kon gebruiken zolang ze niet tegen iets hards terecht kwamen. 
Victory through technology

Terug naar “Natuurkunde”