Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
zegikniet11
Artikelen: 0

Re: 0/0

Bovendien klopt de formule die jij gebruikt niet. Je moet namelijk delen door de wortel. (bedoeld als citaat van mathfreak)

Oke, wat klopt hier dan niet aan?:

(4e afbeelding als je op google zoekt met de opdracht relativiteitstheorie, met een afbeelding van de klok in rust en in beweging, tekst staat erboven)

L=ct, de lengte van de diagonale, omhoogwijzende pijl=cT en vT/2 maken we voor het gemak vT van en krijg je dus:

c2T2=v2T2+c2t2
c2T2-v2T2=c2t2
(c2T2(1-v2/c2))/c2=t2
t=T√(1-v2/c2)

En als het zo zou zijn dat je moest delen door de wortel van ... dan zou het toch zo zijn dat de tijd van de reizende waarnemer juist groeit? En dat komt niet overeen met wat in dit filmje verteld wordt:

mathfreak
Pluimdrager

Nu ik de afleiding heb gezien weet ik in ieder geval dat de formule inderdaad klopt. Bedenk echter dat t en T altijd van elkaar zullen verschillen. Bedenk ook dat er bij de tweelingparadox alleen sprake is van een paradox als je niet bereid bent het begrip absolute tijd los te laten.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
zegikniet11

mathfreak schreef: Nu ik de afleiding heb gezien weet ik in ieder geval dat de formule inderdaad klopt.
Ja, ligt er maar net aan welke t je welke persoon meegeeft.

mathfreak schreef: Bedenk echter dat t en T altijd van elkaar zullen verschillen.
Toch niet in stilstand? Wat probeer je hiermee precies te zeggen?

mathfreak schreef: Bedenk ook dat er bij de tweelingparadox alleen sprake is van een paradox als je niet bereid bent het begrip absolute tijd los te laten.
Kun je dit wat verder uitleggen?
mathfreak
Pluimdrager

In de klassieke mechanica volgens Newton worden ruimte en tijd als absoluut beschouwd en gaat men er van uit dat het tijdsverloop voor alle waarnemers gelijk is. De speciale relativiteitstheorie laat echter zien dat het tijdsverloop afhankelijk is van de snelheid van de waarnemer, en dat er dus geen sprake van een absolute ruimte of een absolute tijd is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Terug naar “Wiskunde”