Jan van de Velde
Moderator
Artikelen: 0

dragende muur uitbreken, maar dan anders

In een verbouwing willen we een te grote keuken bij een te kleine kamer trekken in een woningwetwoning uit 1953.
Op zich niks aan de hand, vloerbalken lopen door dóór die muur, dus stempelen, stalen balk eronder en zagen en breken maar. Daar waag ik me overigens niet zelf aan, een offerte van een aannemer is al binnen.

Maar toen kreeg ik een wild idee, en voordat ik daarmee naar een architect stap voor een constructieberekening (we gaan dit allemaal volgens het boekje doen) wil ik eerst eens een ruw idee hebben van de consequenties.

het huis is (ongeveer) 6 meter breed en 7 meter lang.
in de lengte loopt er een muur van voor naar achter in een haakvorm: voor deelt die het huis in een hal van 2 m breed en een kamer van 4 m breed, achter deelt die het huis in een keuken van 3 m breed en een kamer van 3m breed. En die muur loopt door beide verdiepingen en tot in de nok. 

tussenmuur
tussenmuur 781 keer bekeken
(klik voor vergroting)

de tussenmuur (halfsteens metselwerk) in rood. In het "normale" simpele plan gaat op de benedenverdieping het gestippelde rode stuk (2,8 m) eruit, en wordt vervangen door een balk om de balklaag van de verdieping te dragen. Dan staat er nog steeds een 0,75 m in de kamer stekende muur (gestreept deel) overeind, jammer. Dat óók weghalen wordt een zware balk van 4 meter dwars door de kamer om die balk van de keukenmuur op te leggen (of aan te hangen, weet ik veel), of een steunpilaar op de hoek, weet ik veel . Een hele verbetering ten opzichte van de huidige situatie, maar niet echt je dát. 

In mijn wilde plan  gaan zowel het gestippelde als het gestreepte deel weg, maar dan ook tot in de nok   . We zijn per slot van rekening toch aan het breken, dan kunnen we het net zo goed gelijk goed doen.. :P...
tussenmuur3
tussenmuur3 781 keer bekeken

Een balk (lila) in het verlengde van de huidige halmuur ondersteunt de balklaag van de verdiepingsvloer. 
tussenmuur 2
tussenmuur 2 781 keer bekeken

Mijn lekenidee: er verdwijnt bijna 3 ton baksteen uit het huis, die stalen balk (lila) gaat niet veel te dragen hebben, die hoeft alleen te voorkomen dat je op die verdiepingsvloer een zeebenengevoel krijgt bij belopen omdat die balken nu 6 meter gaan overspannen.

De slaapkamers 2 en 3 zijn momenteel beide nagenoeg even groot qua nuttig bruikbaar oppervlak. Slaapkamer 1 is met 2,8 x 2,8 m aan de ruime kant voor zo'n klein huis. Bouw tussen slaapkamers 1 en 2 een houtskeletwand die de zoldervloer (sowieso te laag om te bewonen) ondersteunt, maar dan zó dat kamer 1 wat kleiner wordt, en kamer 2 wat groter: we hebben nu drie slaapkamers van duidelijk verschillende formaten. Onder de (horizontale) dakbalken die verder nergens spanten hebben eventueel een half spant om de dakbalken die 6 meter  horizontaal van zijmuur naar zijmuur lopen te ondersteunen.

Mijn lekenverstand kan hier één mogelijk constructieprobleem bij bedenken: heeft die tussenmuur een functie in de dwarsstevigheid van het huis? De achtermuur wordt nu alleen nog op de hoeken recht overeind gehouden, en niet meer óók met die tussenmuur. Dreigt die naar buiten te gaan wijken? En zo ja, zijn daar betaalbare oplossingen voor? Want die stalen balk over de keuken (onder kamer 1) heen gaat natuurlijk in horizontale richting niks vasthouden. Anderzijds, als je die spouwankertjes bekijkt die een buitenblad en binnenblad bij elkaar houden lijkt er ook niet veel nodig om een muur rechtop te houden...

Nogmaals, niemand hoeft tekeningen of berekeningen voor me te maken, maar voor ik met dit wilde idee naar een architect (dure jongens) stap en daar uitgelachen word :oops:  wil ik weten of dit té wild is...... 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
king nero

Re: dragende muur uitbreken, maar dan anders

Google eens op "shear wall".
Volgens mij is wat je voorstelt doenbaar, mits enkele voorzorgsmaatregelen te treffen en dat je huis voldoende stevig is gebouwd om laterale krachten op te vangen (wat wel met 99% zekerheid te zeggen valt, maar een plaatsbezoek is toch steeds aan te raden).
De houten roostering van het verdiep zal eventueel verdubbeld moeten worden, al dan niet elke over andere balk.
Een ringbalk bovenaan is te overwegen, afhankelijk van hoe het dak naar de muren afdraagt.
Jan van de Velde
Moderator

Bedankt :)

king nero schreef:De houten roostering van het verdiep zal eventueel verdubbeld moeten worden
je bedoelt de vloerbalken tussen keuken/woonkamer beneden en slaapkamers boven? Balken verdubbelen zodat je geen steunbalk hoeft te leggen waar vroeger die keukenmuur stond, en je zo het plafond van de woonkamer/keuken in één vlak kunt afwerken?

king nero schreef:Een ringbalk bovenaan is te overwegen,
als je met "ringbalk" zoiets bedoelt:
ringmuur
ringmuur 776 keer bekeken
lijkt me dat (financieel) geen optie

king nero schreef:afhankelijk van hoe het dak naar de muren afdraagt.
Nok en dakbalken lopen horizontaal, op de koppen gesteund op de buitenmuur en de tussenmuur met de buren, onderweg nog op die "shear wall". Die muren fungeren dus als spant en gording tegelijk.

Voor een dakhelft is dat een balk in de nok, een in de buurt van de (achter- of voor-)muur en twee balken daartussen evenwijdig daaraan. Afstand tussen die balken is dus ongeveer 1,3 m op een dakvlak van ca 4 m. 

Op die balken ligt een dakbeschot van verticale (dwz van nok naar muur) mes-en-groefplanken (vermoedelijk 1").

dus ik denk dat dat dak helemaal niet afsteunt op die voor-en achtermuren.

Maar goed, ik begrijp dat de idee op het eerste zicht zeker niet te wild voor woorden is

Van die shear wall mag wat mij betreft ook nog een kastdiepte (30-40 cm) blijven staan tegen de buitenmuur als dat zinvol lijkt. Dat staat beneden niet in de weg voor het zicht / ruimtegevoel / doorloop), en dat geeft in de hoek van slaapkamer 2 op zijn slechtst een verplichte kastruimte:
shear wall uitbreken
shear wall uitbreken 775 keer bekeken

help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Rola

Eea is wel mogelijk. Een gedeelte van de wand laten staan is idd het eenvoudigste, maar een kolom tegen de binnenblad van de buitengevel plaatsen en deze eraan verankeren kan ook.

De stalen ligger verankeren aan de balklaag, zodat middels schijfwerking van het beschot de horizontaalkracht die via de kolommen in de ligger komt naar de bouwmuren geleid wordt.

Is de balklaag en gordingen uit een lengte of zit er een las is? Dit ivm het verplaatsen van het steunpunt.
Jan van de Velde
Moderator

Rola schreef: Is de balklaag en gordingen uit een lengte of zit er een las is? Dit ivm het verplaatsen van het steunpunt.
er moet nog een definitieve inspectie volgen, maar volgens de bestektekeningen loopt alles door.
boertje125

Jan je moet ook even aan de fundering denken.
Die dragende muur is waarschijnlijk gefundeerd.
als je huis op palen staat is het niet vanzelfsprekend dat de fundering onder de gevels genoeg capaciteit heeft om extra belasting uit de vloer op te nemen.
(Ga eens een praatje maken met een constructeur voordat je naar een architect stapt.
architecten zijn tegenwoordig ontwerpers zonder enig gevoel voor constructies)

Terug naar “Constructie- en sterkteleer”