jkien
Moderator
Artikelen: 0

Big Ben zwijgt 4 jaar

Vanaf vandaag zwijgt de Big Ben vier jaar, omdat de bouwvakkers die onderhoud plegen anders doof zouden worden. Had dat niet opgelost kunnen worden met antigeluid-gehoorbeschermers, van het hoofdtelefoonmodel? Het lijkt me dat het klokgeluid tamelijk sinusoidaal en voorspelbaar is, en dus geschikt voor antigeluid.
ArcherBarry
Moderator

Re: Big Ben zwijgt 4 jaar

Er zijn meerdere reden waarom dat niet zal werken

• machines moeten uit staan wanneer iemand daar aan het werk is, veiligheid.
  • gehoorkappen beschermen maximaal tot 25 a 30dB. Ik kan mij voorstellen dat als je naast zo'n bel sta dat het geluid dan alsnog schade kan aanrichten
  • i.v.m. de bewegende bel kan iemand omgestoten worden. Big Ben is een beetje te hoog om aan wedstrijd schoonspringen mee te doen.
  • Vergeet niet dat wanneer iemand geconcentreerd aan het werk is niet altijd evenveel notie heeft van hoe laat het is.
  • Daarnaast zijn die gehoor kappen verre van comfortabel om (constant) te dragen (al dan niet op het hoofd of om de nek)
Al in al is Ben het zwijgen opleggen de veiligere, goedkopere en overal betere optie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Bladerunner

Het blijkt dat de Big Ben (wat overigens niet de naam van de toren is maar van de grootste bel die er in hangt) een geluid van 118 dB kan produceren. Dat is ongeveer 4 dB meer dan de hardst klinkende sloophamer en 33 dB boven de grens waarbij (in Engeland dan) gehoorbescherming verplicht is.
Feitelijk zijn er maar weinig industriële machines die meer geluid produceren dan de Big Ben.

De klok beweegt overigens niet. Er wordt met een hamer op geslagen maar dat is net zo erg (zo niet erger) als je er tussen stond. :cry:
Benm

Maar het blijft vreemd - uitschakelen als er gewerkt wordt kan natuurlijk, maar ik neem aan dat men daar geen 24x7 aan het werken is, en het ding buiten werktijden in principe gewoon in gebruik gehouden kan worden... althans, voor zover er geen werk aan de bel zelf en het hamermechansime gedaan wordt. 
Victory through technology
Michel Uphoff
Moderator

Naar ik begrepen heb, worden ook het uurwerk, de wijzerplaten en de wijzers gerestaureerd (klik).
Er zal minimaal een wijzerplaat altijd zichtbaar blijven, maar die wijzers worden dan tijdelijk met een elektromotor aangedreven.
Rhiannon
Moderator
Social:

Inderdaad wordt er meer gedaan dan alleen het restaureren van de klok of de Great Bell (aka Big Ben, waarvan men niet zeker is of die is vernoemd naar de bokser Benjamin Caunt of naar Sir Benjamin Hall, die toezicht hield op de installatie van de Great Bell).

Alle tandwielen zullen worden gedemonteerd, onderzocht en gerestaureerd, net als de wijzers op elk van de vier wijzerplaten. De vier wijzerplaten zelf moeten worden gereinigd en gerepareerd, Ook de Elizabeth Tower zal worden gerestaureerd.

Blijkbaar is het niet voldoende om gehoorbeschermers te dragen zoals degenen die het normale onderhoud verzorgen nu wel doen. Omdat men continu op steigers op grote hoogte staat is het niet verstandig om voortdurend gehoorbescherming te dragen omdat men elkaar moet kunnen horen, mocht er alarm geslagen worden.

Een uitleg m.b.t. de regels die in Engeland gebruikt worden voor gehoorbescherming in de flowchart hieronder.

Ear-Defender-flowchart
Ear-Defender-flowchart 1030 keer bekeken
Contra principia negantem disputari non potest.
Bladerunner

Benm schreef: Maar het blijft vreemd - uitschakelen als er gewerkt wordt kan natuurlijk, maar ik neem aan dat men daar geen 24x7 aan het werken is, en het ding buiten werktijden in principe gewoon in gebruik gehouden kan worden... althans, voor zover er geen werk aan de bel zelf en het hamermechansime gedaan wordt. 
Voor haast alle Britten dan wel Londenaren is het luiden van de Big Ben vooral een (patriottische) gevoelskwestie. Zo heeft b.v. bij mij in Rotterdam de Sint-Laurenskerk die het symbool is van het bombardement op Rotterdam ook enkele keren jarenlang in de stijgers gestaan. Maar dat heeft nauwelijks voor ophef gezorgd.

Veel Britten zullen het ook maar niks vinden vermoed ik als het mogelijk was buiten werktijd de klok wel te kunnen luiden omdat juist de uren overdag (toeristen en vrijwel niemand slaapt dan) belangrijker zijn dan de nachtelijke uren.

Terug naar “Optica en Akoestiek”