Xti
Artikelen: 0

Re: kreunende koelkast

Laat ik nog de praktische vraag stellen: in welke mate zou nou het aantal decibel bepalend zijn voor de herrie, in in welke mate het merk !

B.v. een Bosch van 39 decibel vs. een LG van 36 decibel ...
Benm

Verondersteld dat het een standaard meetmethode is, is het direct vergelijkbaar. Ik dacht dat er wel een europese norm was voor deze labels (net als energielabels enzo), dus je kan het 1 op 1 vergelijken qua geluidssterkte... maar nogmaals, decibellen zeggen weinig over irritatiefactor!
Victory through technology
Xti

Ik stond op het punt om toch maar een koelvries te kopen, had twijfels, en heb toch maar wat nader onderzoek gedaan.

"they don't make them like they used to"

Reviews zullen ook niet alles zeggen, iemand klaagde over het geluid bij een koelkast van 37 decibel ...

Persoonlijk vond ik dit draadje wel verhelderend, met wat aanknopingspunten: https://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/vraag/huishouden-energie/tips-voor-een-echt-stille-koelkast-tafelmodel

"kraken" en andere bijgeluiden. Inderdaad, de nieuwe koelkasten.

Wat opmerkingen over campingkoelkasten gelezen ... punt is, dat ik wel een koelvries combinatie nodig heb (mèt een vriesvak) en een beetje normale inhoud, niet een piepklein campingkoelkastje. Ik heb nu overigens een Zanussi ZFC/15/4/RD Hoogte 126 cmx50x50 cm. Groot genoeg, ik heb geen enorme bak nodig.

Er zijn absorptiekoelkasten, er is het Peltier/Peltzier systeem.

Wikipedia noemt een paar type koelkasten wat betreft werkingsmechanisme: https://en.wikipedia.org/wiki/Refrigerator
Compressor refrigerator
Absorption refrigerators
en meer theoretisch Magnetic refrigerators
Acoustic refrigerators

Nu moet ik wel iets hebben dat op elektriciteit werkt, en niet op gas ...

Heeft iemand nog suggesties/opmerkingen ? Een hele dure koelkast van 1.000 euro of meer is niet de bedoeling.
En inderdaad, "toevallig" heb ik de laatste tijd mijn huidige koekast ook wel eens kunnen horen, maar het is niet storend.
Benm

Een absorptiekoelkast thuis gebruiken kan natuurlijk, maar ik zou wel even naar de kosten kijken.

Afgezien dat die dingen duur zijn in aanschaf verbruiken ze ook behoorlijk wat aan gas. Bijkomend probleem: meestal zijn ze gemaakt voor gebruik in campers en dergelijke, en die werken op butaan, terwijl aardgas methaan is. Ik vraag me af of er commercieel verkrijgbare modellen zijn die werken op methaan, en ik neem niet aan dat je regelmatig een tank butaan wilt wisselen... 
Xti

Dank je voor je reactie. Maar gas is geen optie ...
Xti

OK, na kritisch lezen toch mijn twijfels over die ene al wat dure Bosch koelvries die wel stil zou zijn (34 decibel)

(KGE49BI40)

'Geluid

De Bosch wordt verkocht als “Super Silent” met een geluidsniveau van 34 decibel (op 1 meter afstand), waar andere koelkasten meestal rond de 40 dB zitten, maar het betekent niet dat de Bosch onhoorbaar zijn werk doet. Ik heb het nagemeten omdat ik vond dat hij nog best veel geluid maakte, en het opgegeven geluidsniveau klopt wel. Hij is voorzien van een (Embraco) compressor die op verschillende snelheden kan draaien. Om de koelkast op temperatuur te houden is weinig energie nodig en dan hoor je hem inderdaad nauwelijks, buiten een zacht gekraak van de koelvloeistof (een eigenschap van R600a; onze Liebherr had dat ook). Als er stevig teruggekoeld moet worden hoor je de compressor daarentegen duidelijk zoemen. Het is vooral de frequentie van het geluid die dan stoort, want het volume komt ook dan niet boven de 34 dB uit. Het is dus niet de ultieme geruisloze koelkast voor mensen met een open keuken, want die bestaat niet. Maar in vergelijking met zijn soortgenoten is het een relatief stille koelkast waarvan je bij normaal gebruik weinig (over-)last zult hebben.'

Het lijkt er zelfs op dat hij geen flessenrek heeft ...

'they don't make them like they used to'
Xti

Sorry dat het onderhand een beetje spammerig begint te worden, maar toch nog even. Ik heb wat verder onderzoek gedaan.

Geluid is belangrijk maar is niet het enige. Mijn vraag/vragen hier gaan eigenlijk vooral om de technische kant van het verhaal.

Ik vond b.v. het volgende draadje, waarvan het mij onduidelijk is wat waar is/actueel is: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1644357(jaar 2015)

Die electronica schijnt vaak al snel problemen op te leveren, 'Het probleem is dat de merken de merken niet meer zijn.', "fantastic plastic"(kleine dingetjes gaan al snel kapot),
'Ik heb een tijd terug gelezen dat er ook bij Bosch/Siemens sprake is van een tweedeling, de goedkopere range wordt in Bulgarije/Roemië/etc gemaakt, en de duurdere range gewoon in Duitsland.'
Ik kan me voorstellen dat de koelvriescombinaties van meer dan 1.000 euro langer mee gaan en beter zijn ...

Een opmerking van iemand 'Gorenje Group

Liebherr/Miele

Samsung

Alle Siemens/Bosch/lg/aeg/elextrolux etc zijn in de basis allemaal een Gorenje'

Gezocht: goede, degelijke koelvries, éénpersoonshuishouden, geen toeters en bellen nodig, stil (!), die lang mee gaat zonder problemen, enigszins bescheiden bedragen dus niet 1.000 euro of meer. Het lijkt me ook maar afwachten wanneer de electronica in de duurdere apparaten het begeeft ...

Die redelijk geprijsde Zanussi uit 1994 ging 23 jaar mee, zonder onderhoud.

Hoe moeilijk kan het zijn ? 'nieuw, nieuwer, nieuwst'
Benm

Prijs zegt heel weinig over hoe lang iets mee gaat, in heb hier een supergoedkope koelkast staan die inmiddels zeker 15 is, merk Ignis. 

Superstil is het ding niet, maar ik had hem al op mn studentenkamer staan en stoorde me er nooit aan. Enige is dat de compressor met een schokje opstart, dus als je net twee glazen flessen tegen elkaar hebt staan in de deur doet dat wel 'klienk' ;)
Die gaat er overigens binnenkort wel uit, deurseal is niet meer super er daardoor ijsaanzet op het koelelement en bijbehorend energieverbruik (is nog zo'n ding met een ijsblokjes-vakje). 
Xti

Wel, ik heb wel dat ene apparaat gevonden van 34 decibel ... maar het is wel een erg groot bakbeest. Zou de grootte ook wat zeggen over de herrie ?

Overkill in alle opzichten, behalve de 34 decibel ...413 liter inhoud, meer dan twee meter hoog (!) En inderdaad, kan ook tropische temperaturen aan.

"goed, eenvoudig, stil, degelijk, niet duur"
Benm

Dat moet wel een bakbeest van een apparaat zijn inderdaad, 413 liter inhoud. Wellicht gebruiken ze een fors deel van de ruimte ook voor geluidsisolatie op daarmee op zo'n lage waarde te komen. Of het licht gewoon aan de meetmethode: als je 1 meter vanaf het midden van de deur het geluidsnivo meet krijg je een veel lagere waarde als het een enorm apparaat is waarbij de compressor ergens onder en achterin zit. 
Xti

Nog maar even een vraag/opmerking. Ik moet natuurlijk wel een keer ophouden, anders word het zo'n gezeur ...

Ik begrijp dat het aantal decibel niet alles zegt ... De "irritatiefactor" en andere zaken zoals een ventilator die draait bij no frost ..

(nu heb ik wel ergens een absorptiekoelkast gezien van meer dan 1000 euro, maar wat je daarvoor krijgt bij continue gebruik ... ik woon niet in een caravan)

Heeft iemand ervaring met een koelkast/koelvries (vriesvak!) die formeel geen zeer lage waarde heeft maar toch heel stil is ? Ik weet het, er zijn zoveel factoren die een rol spelen ... Ik heb liever inderdaad geen enorm bakbeest, mijn behoeften zijn bescheiden. Ik had laatst een gesprek met iemand van BCC en daar kwam ook niet veel uit, behalve dat zij formeel uitgaan van het aantal decibel ...  klinkt bijna alsof ze wettelijk verplicht zijn dat te doen ...
Benm

Ik denk dat ze weinig anders kunnen, meer gegevens hebben ze domweg niet. 

Maar gewoon gebruik van je consumentenrecht bij online aankopen: Je kunt het ding gewoon uitproberen en binnen 14 dagen zonder opgaaf van reden retourneren, grote toko's als coolblue of mediamarkt doen daar zelden moeilijk over. 

Praktisch gezien kun je gewoon een dag of 10 uitproberen of het ding een irritant geluid maakt of niet, en indien dat het geval is retourneren en een andere bestellen. Dit is extreem vervelend voor online verkopers, maar de nederlandse wet geeft je die mogelijkheid. De verkoper moet ook de verzendkosten retourneren betalen als je alleen de koelvries bestelt, dus koop het niet in 1x aan in combinatie met iets anders dat je niet retourneert. 

Veel andere mogelijkheden heb je niet - gaan luisteren in een winkel heeft geen zin gezien het achtergrondgeluid daar meestal zo ver boven 40 dB (eerder 50, wellicht tegen de 60) ligt dat je het niet kunt bepalen. 
Xti

Misschien toch maar gewoon proberen ...

Het is me alleen niet duidelijk wat het retour zenden van een produkt kost ... die kosten zouden voor mijn eigen rekening komen. Natuurlijk ga ik niet met een koelvries apparaat naar een PostNL agentschap, dus dat wordt op laten halen ...

Niet echt waar dit forum voor bedoeld is, maar heeft iemand hier ervaring mee ?
Benm

Het verschilt per winkel, wellicht verstandig om te vergelijken wat de retourvoorwaarden en kosten per winkel zijn. 

Gezien de prijs worden dat soort apparaten vaak 'gratis' verzonden, maar dat kost in de praktijk wel een paar tientjes, dus ik neem aan dat je op een bedrag in die orde moet rekenen voor evt retourneren. Je kunt natuurlijk ook proberen te ruilen voor een ander model waarbij de webwinkel mogelijk in 1 handeling het eerste apparaat ophaalt en het vervangende bezorgt. 
Xti

Nog maar even een technisch vraagje, eigenlijk over de technische staat van mijn huidige koelkast (met vriesvak). Ik weet dat zo'n koelkast bij sommigen 30 jaar mee gaat ...

Een paar jaar terug had ik het fenomeen dat hij wat lekte, in die zin dat zich ('s zomers?) een plasje water rondom de koelkast vormde.
Dat heb ik al minstens een jaar niet meer. Ook heb ik de (subjectieve!) indruk dat hij minder geluid maakt dan vroeger (gekocht in 1994).

Tevens is de ijsafzetting bijna niets vergeleken met vroeger. Ik weet niet zeker of er toen sprake was van ijsafzetting in het koelgedeelte, nu is dat vrijwel geheel afwezig. Waarschijnlijk al minstens een paar jaar ... Ijsafzetting in het vriesgedeelte is minimaal. Ik geloof dat ik vorige zomer (of die zomer ervoor) de koelkast heb laten ontdooien, maar dat is dus minstens een jaar geleden. Op dit moment is de ijsafzetting het vriesvak bijna nihil. Ik heb nog even overwogen of ik hem zou laten ontdooien, maar al dat werk voor dat flinterdunne laagje ijs ... vroeger kon dat wel eens centimeters zijn.

En toch is alles in het koelgedeelte zit koel genoeg, wat in het vriesvak zit blijft bevroren ...

Enig idee wat er technisch aan de hand is ? Lekkage koelvloeistof in het verleden ?

En ter zijde, ik zou het gewoon zonde vinden als een nieuwe koelkast kapot zou gaan vòòrdat mijn oude er definitief de geest aan geeft. Moderne technologie ...

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”