Gebruikersavatar
Vincent91
Artikelen: 0
Berichten: 35
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 14:17

[Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

Voor wie interesse heeft in duurzaamheid en zijn portemonnee.
 
Volgens mij klopt mijn berekening, graag hoor ik het als er correcties zijn.
 
Het is tegenintuitief, maar blijkbaar als je normaal 130 rijd in je Audi A2 en nu consequent max 90 gaat rijden, bespaar je tot 52% brandstof.
Aangenomen dat je optimale torque rond de 90 km/h (in hoogste versnelling, met bijbehorende toerental) ligt..
 
Dropbox link naar Excel.
 
Afbeelding
Gebruikersavatar
Back2Basics
Artikelen: 0
Berichten: 778
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 10:58

Re: [Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

Ik heb je berekeningen niet in detail bekeken, maar ik geloof je uitkomsten zonder meer. De ordegrootte komt mooi overeen met mijn ervaring. Een dagelijkse rit op de snelweg, over een afstand van 50 km, kostte me bij een cruisecontrolsnelheid van 126 km/u fors meer dan wanneer ik tussen de vrachtwagens een snelheid van tegen de 90 km/u reed. In tijd maakte dit een verschil van maximaal 3 minuten. Behalve het verbruik was een ander groot verschil de ontspannenheid waarmee je op je bestemming arriveert.
Datzelfde ervaarde ik op vakantieritten met de auto en vouwwagen. Je komt uitgerust op je vakantiebestemming aan.
Gebruikersavatar
physicalattraction
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 4.163
Lid geworden op: do 30 mar 2006, 15:37

Re: [Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

Ik heb ook eerder de vuistregel gehoord dat op een snelweg elke 10 km/u die je harder rijdt, dit 10% extra brandstof kost. Toen ik nog een auto had, stelde ik zelf ook vaak mijn cruise control op 90 of 100 in.
Gebruikersavatar
ArcherBarry
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.252
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:18

Re: [Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

het klopt dat de optimale verhouding voor afstand:brandstofverbruik zo rond de 90km/h ligt.
 
Echter, dan moet je daar ook de tijd voor hebben. En vertrouw mij, als je al met 130km/h 4 a 5 uur in de auto moet zitten, heb je geen zin om daar 6 a 8 uur over te doen doordat je niet harder dan 90 km/h wilt gaan.
 
Ook is er een andere situatie, let verdomde goed op dat vrachtwagens je niet gaan inhalen. Anders krijg je levens gevaarlijke situaties. Om dat te voorkomen is het beter je cruise controle in te stellen op 100km/h (ongeveer 95km/h echte km/h)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Gebruikersavatar
Vincent91
Artikelen: 0
Berichten: 35
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 14:17

Re: [Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

Goed om te weten en gelukkig zijn de meeste ritten niet zo lang, maar inderdaad zeker nu mensen 130 aan het rijden zijn is het veiliger om 110 aan te houden i.p.v. 90 en alleen wanneer het echt rustig is, je rijstijl verder aan te passen als je zelf die tijd wil nemen
 
Toch leuk om een keertje van uit eten te gaan  :)
 
Op een ritje van een half uur met 130 of 110 kost het je maar 5 minuten.
Papatom
Artikelen: 0
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 22 jul 2015, 21:53

Re: [Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

behalve geld spaar je ook het milieu maar hoe is het met de slijtage van de auto?
Gebruikersavatar
ArcherBarry
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.252
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:18

Re: [Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

Gezien ik toch met enige regelmaat ritten maak van om en nabij 450km (retourtje Frankfurt of Parijs bijvoorbeeld) hou ik het op wat hogere snelheden.
 
Maar Vincent, als jij een diner uitspaart dan ga ik graag mee hoor.
 
p.s. als ik naar mijn werk rij, dan blijf ik ook vaak plakken achter een vrachtwagen ;) voor korte stukjes maakt die 40km/h ook niet veel uit nee.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Gebruikersavatar
Vincent91
Artikelen: 0
Berichten: 35
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 14:17

Re: [Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

Haha, ja dat snap ik  ;) #no homo
 
Maar hoe zit het met de motor trouwens van je profielfoto? Enig idee hoeveel je daarmee bespaart ten opzichte van een auto qua aerodynamica?
Of is die juist speciaal aangeschaft om snel mee te gaan?  8-)
 
Kan me ook voorstellen dat de optimale snelheid voor afstand:brandstofverbruik anders is.
 
Hier meer over motor en fiets qua aerodynamica
http://www.schultzengineering.us/aero.htm
http://www.schultzengineering.us/Aero/img012.png
 
Dit lijkt me ook wel cool, kost je evenveel energie om 80 te rijden ten opzicht van een normale fiets die 25 rijd,  (realistischer is 50 km/h)
maar je ziet echt voor geen meter lijkt me om over comfort ook maar te zwijgen. (CdA van 0,044 t.o.v. 0.632 van een normale fiets als je het wilt uitrekenen)
http://www.bikeforest.com/m5_full_fairing.jpg
Gebruikersavatar
ArcherBarry
Moderator
Artikelen: 0
Berichten: 5.252
Lid geworden op: di 27 nov 2007, 21:18

Re: [Uitgewerkt] Brandstofbesparing en luchtweerstand

Mijn motorfiets is ongeveer 50% meer brandstof efficient dan mijn auto.
 
Ter vergelijking, wanneer ik bij beide machines Euro 98 gebruik en bij een constante snelheid van 130 km/h aanhoud, dan verbruik ik een 5l/100km op mijn motor, terwijl mijn auto dan ongeveer 8-9l/100km verbruikt.
Indien ik met mijn buik op de tank ga liggen zal de efficientie verder omhoog gaan, maar mijn veiligheid verminderd dan wel snel.
 
Wat er bij mijn motor speelt is natuurlijk niet alleen de aerodynamica en minder weg weerstand (slechts 50% oppervlak dat het asfalt raakt), maar ook dat de machine ongeveer 1/5 van het gewicht van een auto heeft. Minder massa om mee te slepen.
 
Helaas moet ik per 1000km wel vaker tanken met mijn motor, gezien de tank slechts 19l is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Terug naar “Klassieke mechanica”