Hallo allemaal,
Ik heb denk ik een leuke maar uitdagende vraag, voor mij is het tenminste vrij moeilijk:
Ik heb 2 ledstrips gekocht die elk op 12 volt gelijkstroom fungeren. Ze hebben dan een vermogen van 9 Watt per stuk. Ze zullen worden gemonteerd op een stortbak voor aardappelen, een agrarische machine dus. De stortbak werkt op krachtstroom, maar aangezien er een draad gebonden afstandsbediening bijzit, zit er ook een transformator in naar 24 volt wisselstroom. Ik wil dus eigenlijk dat deze 2 ledstrips zullen aangaan als de krachtstroom wordt aangesloten. In principe wil ik dit maken door de ledstrips in serie te schakelen. Daarnaast denk ik dat er een bruggelijkrichter tussen moet om van wisselstroom naar gelijkstroom te transformeren. Ik hoop dat in dit stuk al geen denkfout zit.
Maar nu het volgende, als de stortbak moet worden getransporteerd, wordt er een trekker voor gezet en wordt er een lichtstekker ingestoken. Er zit immers gewoon verlichting op de stortbak zoals een aanhanger dit ook heeft. Ik wil echter dat de ledstrips ook hierop worden aangesloten, zodat als de lichtstekker wordt aangesloten, ook de ledstrips zullen branden (op het lichtsignaal dus). De trekker heeft echter een accu van 12 volt, dus zullen de ledstrips parallel moeten worden aangesloten om voldoende spanning op de ledstrips te krijgen.
Is dit mogelijk om een schakeling te maken waarbij beide varianten mogelijk zijn? Het zal in ieder geval nooit voorkomen dat de krachtstroom en de lichtstekker tegelijkertijd zijn ingestoken.
Ik hoor graag van jullie!