Een auto rijdt vanuit stilstand met een versnelling van 0,167.t2 m/s2. Na 3 sec. verandert zijn versnelling in a2 = 25.t + B m/s2. Na nog eens 17 sec. vertraagd de auto met a = -13 m/s2 totdat hij weer stilstaat. Hoeveel seconden moet de auto remmen om tot stilstand te komen? Hoeveel meter legt de auto in totaal af?
Van t = 0 s t/m t = 3 s geldt dat a = 0,167t². Wat is de afgelegde weg na 3 s?
Van t = 3 s t/m t = 20 s geldt dat a = 25t+B. Wat is de afgelegde weg na 20 s?
Na t = 20 s geldt dat a = -13 m/s². Wat is de remtijd en wat is tot stilstand de afgelegde weg? Je weet dan ook wat de totaal afgelegde weg na t = 0 s geweest is.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel
Ik begrijp wat er gevraagd wordt, maar het probleem zit hem puur in het vinden van die constante B.
Ik kan a1 niet vergelijken met a2 omdat deze versnellingen nooit gelijk zullen zijn.
Ik zou dan a1 en a2 kunnen integreren naar v1 en v2, maar dan komt er bij beiden nog een constante bij waar ik vanaf zou moeten.
Hierdoor loop ik vast
snelheid v(t) = integraal van 1/6 * t^2 dt over de grenzen t = 3 sec tot t = 0 sec;
snelheid v(t) = 1/18 * t^3 + b;
v(0) = 0 m/s <=> b = 0. snelheid v(t) = 1/18 * t^3
snelheid op t = 3 sec = v(3) = 1/18 * 3^3 = 1,5 m/s; [2]
afgelegde weg s(t) = integraal van (1/18 * t^3) dt over de grenzen t = 3 sec tot t = 0 sec;
afgelegde weg s(t) = 1/72 * t^4 + c;
s(0) = 0 <=> c = 0; afgelegde weg s(t) = 1/72 * t^4;
afgelegde weg op t = 3 sec = 1/72 * 3^4 = 1,125 m;[3]
kun je op vergelijkbare wijze verder voor de volgende trajecten?
Je kan over het gebied 3 < t > 20 s inderdaad beginnen met t = 0 maar je kan de tijd ook gewoon door laten lopen, dan veranderen de formules van de gebieden t > 3 s.